دانستنی های مو

روتین پوستی کره ای در 12 مرحله

روتین پوستی کره ای یکی از محبوب ترین انواع روتین پوستی است که فلسفه اصلی آن احترام به پوست و جایگزین کردن مواد خشن و قوی با ترکیبات گیاهی، طبیعی و ملایم است. یکی از اهداف روتین پوستی کره ای دست یافتن به پوست شیشه ای است که به پوستی کاملا صاف، شفاف و براق گفته میشود. روتین پوستی کره ای طبق دلخواه خودتان قابل انجام در ده، پنج و هفت مرحله است و همچنین با استفاده از مواد طبیعی و گیاهی در خانه نیز قابل انجام است.

آنچه خواهید خواند:

  • روتین پوست کره ای چیست؟
  • پوست شیشه ای چیست؟
  • مزایای روتین پوستی کره ای
  • مناسب برای انواع پوست
  • ضدآفتاب طبیعی و گیاهی
  • ترکیبات محصولات روتین پوستی کره ای
  • وسایل روتین پوستی کره ای
  • مراحل روتین پوستی کره ای
  • روتین پوستی کره ای در 10 مرحله
  • روتین پوستی کره ای در 5 مرحله
  • روتین پوستی کره ای در 12 مرحله
  • روتین پوستی کره ای صبح و شب
  • انواع مختلف پوست
  • روتین پوستی خانگی کره ای
  • انواع روتین پوستی کره ای
  • محصولات روتین پوستی کره ای

روتین پوست کره ای چیست؟

روتین پوستی کره ای از سالیان دراز وجود داشته است و مهم ترین هدف روتین پوستی کره ای احترام گذاشتن به پوست است. روتین پوستی کره ای به پوست شما احساس راحتی، لاکچری و قابل اهمیت بودن میدهد و تا جای ممکن از هیچگونه مواد خشنی در آن استفاده نمیشود.

کلیپ روتین پوستی کره ای

پوست شیشه ای چیست؟

اصطلاح پوست شیشه ای برای اشاره به پوستی صاف، شفاف، درخشان و شدیدا مرطوب استفاده میشود که معمولا در افراد کره ای بسیار دیده میشود. پوست شیشه ای نشان دهنده یک پوست بسیار سالم است که هدف روتین پوستی کره ای دست یافتن به همچین پوستی است.

مزایای روتین پوستی کره ای

برای سالیان سال روتین پوستی تنها شامل سابیدن های خشنی که در کنار کثیفی ها چند لایه از پوست را نیز از بین میبرد و تمیزی پوست به معنی عاری بودن آن از هرگونه روغن طبیعی و رطوبتی بوده است. روتین پوستی کره ای یکی از بهترین راه حل ها برای از بین بردن تمامی این آسیب هایی که در طی سالیان به پوست وارد شده است. اما با توجه به محبوبیتی که روتین پوستی کره ای در چندسال اخیر بدست آورده است طبیعتا مزیت های بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه نام میبریم:

مناسب برای انواع پوست

معمولا محصولات روتین های پوستی مخصوص یک یا دو نوع از انواع پوست هستند. برای مثال یک روتین پوستی مخصوص پوست خشک طبیعتا برای پوست چرب مناسب نیست و میتواند باعث چرب شدن بیشتر این نوع پوست شود. به همین دلیل قبل از انتخاب روتین پوستی ابتدا باید نوع پوست خود را مشخص کنید تا بهترین محصولات را برای نوع پوست خود انتخاب کنید. محصولات استفاده شده در روتین پوستی کره ای حاوی مواد فعالی است که برای هرنوع پوستی کار میکند. محصولات روتین پوستی کره ای دارای مزایای ضد پیری و همچنین آبرسانی بالایی هستند و تمامی نیازهای پوست را به راحتی رفع میکنند.

ضدآفتاب طبیعی و گیاهی

محصولات استفاده شده در روتین پوستی کره ای حاوی مواد گیاهی و طبیعی مختلفی مانند جینسینگ، موسین حلزون و انواع سرم های طبیعی است. یکی از برجسته ترین محصولات کره ای ضدآفتاب های گیاهی بدون بو، بدون سوزش چشم و با spf های مختلف است که ضدآفتاب های کشورهای دیگر به ویژه آمریکا به هیچ وجه نمیتوانند با آن ها رقابت کنند. دکتر ویج (Dr. Vij) جراح پلاستیک و متخصص پوست معروف آمریکایی معتقد است که سازمان غذا و داروی آمریکا در تایید کرم های ضد آفتاب بسیار کند عمل میکند و ضدآفتاب های تولید شده در آمریکا دارای استانداردهای قدیمی 20 الی 30 سال پیش هستند و مواد شیمیایی بسیاری است. همچنین طبق گفته دکتر ویج مواد شیمیایی داخل ضدآفتاب های شیمیایی جذب جریان خون میشوند و برای مدت طولانی در بدن شما باقی میمانند که هنوز مشخص نیست آیا برروی سلامتی تاثیر مضری دارد یا خیر. 

 شاید برای شما مفید باشد: کراتین مو چیست؟

ترکیبات محصولات روتین پوستی کره ای

یکی دیگر از مزیت هایی که روتین پوستی کره نسبت به دیگر روتین ها دارد فرمولاسیون های محصولات بکار رفته در آن است که در اکثر مواقع از قوانین زیر پیروی میکند:

همچنین از دیگر مزیت های روتین پوستی کره ای میتوان به کاهش خشکی پوست، بسته شدن منافذ باز پوست، کاهش لک و جوش پوستی، متعادل شدن ترکیب رنگی پوست و ph پوست، کاهش التهاب و ضدپیری اشاره کرد.

وسایل روتین پوستی کره ای

قبل از آشنایی با مراحل روتین پوستی کره ای باید با محصولاتی که در آن استفاده میشود آشنا شوید:

مراحل روتین پوستی کره ای

معمولا یک روتین پوستی معمولی حاوی ده مرحله است اما شما مجبور نیستید حتما از 10 محصول مختلف در روتین پوستی کره ای خود استفاده کنید و میتوانید به دلخواه خود روتین پوستی را حتی به پنج مرحله تقسیم کنید.

روتین پوستی کره ای در 10 مرحله

در ادامه 10 مرحله اصلی روتین پوستی کره ای را به ترتیب توضیح میدهیم:

پاک کننده های مبتنی بر روغن

استفاده از پاک کننده های روغنی (مایع یا فوم) به حذف آسان ناخالصی های مبتنی بر روغن مانند آرایش، ضد آفتاب و سبوم اضافی کمک می کند. این اولین مرحله از فرآیند است. کره ای ها پاک کننده های روغنی را به پاک کننده های آرایش ترجیح می دهند زیرا پاک کننده های روغنی پوست شما را خشک نمی کند و به حفظ سلامت پوست و متعادل نگه داشتن سبوم کمک می کند. به آرامی روی صورت خشک بمالید و با آب ولرم آبکشی کنید.

پاک کننده های مبتنی بر آب

مرحله دوم پاک کننده با فوم یا کرم میباشد. با حرکات دایره ای ملایم برای پاک کردن عرق و کثیفی باقی مانده بر روی پوست استفاده کنید. یک پاک کننده ملایم، آبرسان و مبتنی بر آب با pH پایین انتخاب کنید تا بقایای باقی مانده از پاک کننده روغنی را از بین ببرید. ترکیب این دو مرحله به طور کامل پوست را تمیز می کند.

لایه بردارها

اگر می خواهید پوستی سالم و درخشان داشته باشید، حتما از لایه برداری (لایه بردارهای فیزیکی یا شیمیایی) در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید. لایه‌برداری یک یا دو بار در هفته می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست، بهبود گردش سلول‌های پوست و ترمیم پوست آسیب‌دیده از نور خورشید، پیری یا تغییر رنگ پوست کمک کند.

تونرها

پس از پاکسازی و لایه برداری، پوست خود را با یک تونر که پوست را آبرسانی می کند و اجازه می دهد سایر محصولات راحت تر جذب پوست شوند خوب آغشته کنید. به این صورت که با انگشتان یا پد پنبه ای آغشته به تونر به پوست ضربه بزنید.

اسانس ها

اسنس، اسانس یا Essences محصولات مراقبتی پوستی برپایه آب هستند که با داشتن مقدار زیادی از ترکیبات فعال باعث آبرسانی فوق العاده و محافظت از پوست میشوند. استفاده از اسنس ها بعد از شستشو و استفاده از تونر باعث جبران رطوبت از دست رفته پوست میشود و به هیچ وجه اجازه نمیدهد پوست تان به سمت خشکی برود.

درمان ها

مشکل پوستی شما هر چه باشد، یک سرم، آمپول یا تقویت کننده با یک ماده فعال برای درمان مشکل پوستی شما وجود دارد. این ها فرمول های بسیار غلیظ هستند که حاوی مواد فعال برای رفع آکنه، چین و چروک، قرمزی، منافذ بزرگ و رنگدانه هستند.

ماسک های ورقه ای

ماسک‌های ورقه‌ای اسانس‌ها/سرم‌های خیس‌شده و بسته‌بندی شده با مواد ،عالی هستند. همچنین استفاده از آنها آسان، مقرون به صرفه و فوق العاده آرامش بخش است

کرم چشم

یک محصول اساسی و مهم برای پیشگیری از ایجاد چین و چروک های افزایش سن، کرم دور چشم می باشد که به طور خاص برای مرطوب کردن ناحیه ظریف چشم، جایی که خطوط ریز ممکن است ظاهر شوند، طراحی شده است. روش استفاده به آرامی و با استفاده از انگشت حلقه به دور چشم ضربه بزنید. توصیه میشود برای تاثیر بیشتر و جلوگیری از پیری پوست از سن بیست سالگی شروع به استفاده از کرم های دور چشم بکنید زیرا پوست دور چشم از نازک ترین انواع پوست در بدن هست که متاسفانه سریع تر از دیگر قسمت های صورت دچار پیری و چروک میشود.

مرطوب کننده ها

استفاده از مرطوب کننده های اورجینال و اصل و مناسب با نوع پوست بسیار در طراوت و شادابی پوست تاثیر دارد و به آبرسانی و شفافیت پوست کمک میکند.

ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه های مضر UV و کند کردن روند پیری پوست حیاتی است. اطمینان حاصل کنید که محافظت از پوست با SPF مناسب نوع پوست شما میباشد .

روتین پوستی کره ای در 5 مرحله

اگر بودجه، زمان یا حوصله کافی برای انجام ده مرحله در روز و شب را ندارید میتوانید روتین پوستی کره ای خود را به 5 مرحله سبک تر تقسیم کنید. این پنج مرحله حاوی اصلی ترین و مهم ترین مراحل روتین پوستی است:

روتین پوستی کره ای در 7 مرحله

در مقایسه با روتین پوستی 10 مرحله ای کره ای این روتین پوستی هفت مرحله ای فاقد لایه بردار، ماسک و ضد آفتاب است. با توجه به نبودن کرم ضدآفتاب در این روتین و از آنجایی که هر روزه نیازی به لایه برداری یا استفاده به ماسک ندارید، این روتین بسیار مناسب برای عصر است.

روتین پوستی کره ای در 12 مرحله

از طرفی دیگر اگر بودجه، زمان یا حوصله اضافی دارید خبر خوب این است که میتوانید دو مرحله دیگر نیز به روتین پوستی کره ای خود اضافه کنید. ابتدا روتین پوستی کره ای 10 مرحله ای خود را کاملا انجام دهید و دو مرحله زیر را به آن اضافه کنید:

میست (Mist)

میست ها محصولاتی هستند که باعث آبرسانی و افزایش رطوبت پوست میشوند و معمولا برای هر نوع پوستی مناسب هستند. میست ها معمولا به شکل اسپری های کوچکی هستند که بر روی پوست اسپری میشود و اجازه نمیدهد رطوبت پوست پایین بیاید و حتی اگر پوست چربی دارید نیز میتوانید از میست ها استفاده کنید.

فیشال پوست

فیشال پوست ترکیبی از تکنیک های اروپایی و تکنولوژی است که باعث بهبود پوست میشود. فیشال پوست حاوی مراحل مختلفی مانند ماساژ و لایه برداری پوست است که توسط تجهیزات تخصصی در سالن ها انجام میشود. توصیه میشود که هفته ای یکبار فیشال پوست انجام دهید تا پوست صاف و درخشان تری داشته باشید.

 شاید برای شما مفید باشد: کراتین مو چیست؟

روتین پوستی کره ای صبح و شب

روتین پوستی صبح و شب کره ای تفاوت بسیاری با هم ندارند اما لازم هم نیست مثل هم باشند. روتین پوستی صبح کره ای تمرکز بیشتری برروی محافظت از پوست و آماده کردن پوست برای رو به رو شدن با آلودگی ها و اشعه آفتاب دارد. در روتین پوستی شب کره ای ضدآفتاب حذف میشود و تمرکز برروی شستشوی پوست و درمان پوست در هنگام خواب است. به همین دلیل بیشتر محصولاتی که نیاز به زمان زیادی برای جذب دارند مانند کرم های جوان ساز در روتین پوستی شب مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع مختلف پوست

همانطور که گفتیم محصولات بکار رفته در روتین پوستی کره ای مناسب برای انواع مختلف پوست هستند. اما اگر میخواهید در روتین پوستی کره ای خود از محصولات ایرانی یا آمریکایی استفاده کنید بهتر است به جای خریداری محصولاتی برای انواع پوست از محصولات مخصوص نوع پوست خودتان استفاده کنید.

پوست چرب

برعکس تصورتان اگر پوست چربی دارید میتوانید از پاک کننده و شستشو دهنده های برپایه روغن استفاده کنید و باعث افزایش مقدار ترشح چربی پوست نمیشوند. همچنین برای تونر بهتر است از تونرهای با فرمولاسیون ملایم و سبک استفاده کنید.

پوست خشک

توصیه میشود که پوست های خشک حتما از شوینده و دیگر محصولات برپایه روغن استفاده کنند تا مقداری از خشکی پوست شان از بین برود و همچنین از تونر و دیگر محصولاتی که حاوی اسید هیالورنیک هستند استفاده کنند.

پوست مختلط

اگر پوست مختلط دارید بهتر است از محصولاتی که باعث تعادل پوست تان میشود و محصولات مناسب برای پوست های معمولی یا انواع پوست استفاده کنید.

پوست مستعد آکنه

اگر پوست تان دارای آکنه و جوش است بهتر است مرحله لایه برداری را از روتین پوستی کره ای خود حذف کنید یا از لایه برداری هایی با دانه های ریز و بسیار ملایم استفاده کنید.

 شاید برای شما مفید باشد: کراتین مو چیست؟

روتین پوستی خانگی کره ای

استفاده از مواد طبیعی، گیاهی و تازه یکی از مهم ترین اصول روتین پوستی کره ای است. پس چه چیز بهتر از یک روتین پوستی خانگی کره ای که بدون هیچگونه مواد اضافی و کاملا طبیعی بدست بیاید؟ در ادامه چند دستور العمل بسیار ساده و سریع برای روتین پوستی خانگی کره ای را معرفی میکنیم.

ماسک عسل و لیمو

مقدار کمی عسل و لیمو را داخل مخلوط کن بریزید و به مدت 15 دقیقه برروی پوست قرار دهید. ماسک عسل و لیمو باعث افزایش شفافیت و کوچک شدن آکنه و منافذ باز پوست میشود.

چای سبز یخ زده

مقداری چای سبز دم کنید و سپس داخل جا یخی خود بریزید تا به شکل مکعب یخ بزند. یخ چای سبز را به آرامی روی پوست قرار دهید و حرکت دهید. چای سبز به عنوان آرام بخش پوست عمل میکند و میتواند التهاب پوست را از بین ببرد.

سیب زمینی

سیب زمینی را به اسلایس های بسیار نازک برش دهید و برروی چشم قرار دهید. آنزیم های طبیعی داخل سیب زمینی باعث از بین رفتن پف و سیاهی دور چشم میشود و همچنین سردی آن باعث آرام گرفتن چشم های خسته میشود.

خیار

خیار را با پوست کن به لایه های نازک تبدیل کنید و برروی پوست قرار دهید. خیار با خاصیت آبرسانی فراوانی که دارد  میتواند خشکی پوست را از بین ببرد.

لایه بردار سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ را از زرده آن جا کنید و روی بینی خود را با آن پوشش دهید. یک ورق نازک دستمال کاغذی (اگر دستمال کاغذی دولایه است یک لایه آن را جدا کنید.) بردارید و روی بینی و سفیده تخم مرغ بچسبانید. پس از خشک شدن سفیده تخم مرغ، دستمال کاغذی را بکنید ، میتوانید جوش های در آمده را مشاهده کنید.

انواع روتین پوستی کره ای

روتین پوستی کره ای میتواند بر اساس نیاز و به دلخواهتان انواع مختلفی داشته باشد و قابل تغییر است اما اصل مهمی که در تمامی روتین های پوستی کره ای وجود دارد احترام و برخورد ملایم با پوست است. همچنین در کنار روتین پوستی رژیم غذایی نیز اهمیت زیادی دارد. همانطور که میدانید کره ای ها دارای رژیم غذایی مملو از غذاهای دریایی و گیاهی هستند که باعث جذب ویتامین و پروتئین های زیادی در بدن میشود که تاثیر بسیاری در سلامت پوست دارد. پس اگر میخواهید به نتیجه مطلوبی برسید رژیم غذایی خود را تا جای ممکن با سبزیجات تازه و مواد غذایی دارای پروتئین پر کنید.

 شاید برای شما مفید باشد: کراتین مو چیست؟

محصولات روتین پوستی کره ای

استفاده از مواد طبیعی، گیاهی و تازه یکی از مهم ترین اصول روتین پوستی کره ای است. پس چه چیز بهتر از یک روتین پوستی خانگی کره ای که بدون هیچگونه مواد اضافی و کاملا طبیعی بدست بیاید؟ در ادامه چند دستور العمل بسیار ساده و سریع برای روتین پوستی خانگی کره ای را معرفی میکنیم.

پاک کننده آرایش روغنی آنوا

Anua Heartlead Pore Control Cleansing Oil یک شستشو دهنده پوست کره ای بر پایه روغن است که به راحتی تمامی آلودگی ها و آرایش روی پوست را از بین میبرد و منافذ باز پوست را کوچک میکند. ترکیبات بکار رفته در این شوینده صورت حاوی روغن آفتابگردان، زیتون، جوجوبا، هسته انگور و گیاه زردچوبه است که بدون از بین بردن چربی و روغن طبیعی پوست جوش های سیاه را از بین میبرد.

تونر پد پاک کننده آنوا 77%

Anua Heartleaf 77% Toner Pads حاوی پدهای غنی از PHA است که برای از بین بردن جوش های سر سیاه، سبوم پوست و کوچک کردن منافذ پوست استفاده میشود. این تونر از تولید چربی اضافی پوست جلوگیری میکند و خاصیت ضدالتهابی دارد. ترکیبات این پد تونر کره ای حاوی 77 درصد عصاره گیاه برگ قلبی، عصاره گل مغربی و سنتلا آسیاتیکا است.

ضدآفتاب بیوتی آف جوسان

Beauty of Joseon Relief Sun یکی از بهترین و محبوب ترین کرم های ضد آفتاب در کشور کره است که با SPF 50 تولید میشود و کاملا از پوست در برابر اشعه های خورشید محافظت میکند. این ضد آفتاب حاوی عصاره های تخمیر شده برنج، غلات حاوی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که به خوبی پوست را آبرسانی میکند.

تونر هویج بنتون

Benton Let’s Carrot Oil Toner جدیدترین تونر از برند محبوب بنتون است که از ترکیب عصاره هویج، روغن دانه هویج، روغن آفتابگردان، هسته انگور، درخت چای و عصاره اسطوخودوس بدست آمده است. این تونر که قابل استفاده بعنوان میست است مناسب برای پوست چرب است که PH پوست را متعادل میکند و از تحریک پوست جلوگیری میکند.

اسنس کوزارکس حلزون

CosRx Advanced Snail 96 Mucin Power Essence محصولی با خاصیت آبرسانی و لایه برداری فوق العاده است که باعث از بین رفتن لکه های پوستی میشود و به پوست احساسی آرام میدهد. افزایش صافی و درخشانی پوست از دیگر خصوصیات اسنس حلزون کوزارکس است که قابل استفاده برای پوست های معمولی، چرب و مختلط است.

ماسک آمپول آکوارینگ ان ام اف

Mediheal The N.M.F Ampule Mask یک ماسک ورقه ای حاوی اسید هیالورونیک و اسیدهای آمینه است که با قدرت آبرسانی بالا کاملا خشکی پوست را از بین میبرد. ماسک ورقه ای ان ام اف قابل استفاده برای حتی پوست های حساس و حاوی سرامید، گلیسیرین و اسکوالان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *