مقالات آرایشی

فاندیشن چیست و چگونه استفاده میشود؟

فوندیشن چیست

آنچه خواهید خواند:

  • فوندیشن چیست؟
  • تفاوت فوندیشن با کرم پودر چیست؟
  • تفاوت فاندیشن و کانسیلر چیست؟
  • انواع فاندیشن بر اساس ترکیبات
  • انواع فاندیشن بر اساس کاربرد
  • مزایای فاندیشن
  • معایب فاندیشن
  • نحوه استفاده از فوندیشن
  • اشتباهات معمول در انتخاب فاندیشن

فوندیشن چیست؟

همانطور که ساختمان ها نیاز به زیرساخت و اسکلت قوی دارند، آرایش نیز نیاز به پایه و زیرساخت مناسب برای جذب بهتر و ظاهری بهتر دارند. زیرساز های آرایشی انواع مختلفی مانند پرایمر، آبرسان و … دارند که در این مقاله یکی از بهترین و محبوب ترین پایه های آرایشی به نام فاندیشن را معرفی میکنیم.
فاندیشن یا فوندیشن ها به یکی از محبوب ترین ابزار آرایشی بین خانم ها تبدیل شده است. به صورتی که بعد از رژلب و ریمل پرکاربردترین مصرف را در بین لوازم های آرایشی دارد و در بیشتر ترندهای آرایشی جدید از فوندیشن ها استفاده میشود. اما فاندیشن چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟
فاندیشن (Foundation) نوعی کرم یا پودر با قابلیت پوشش دهی بسیار بالا است که روی صورت و گردن به عنوان پایه یا زیرساز آرایش اعمال میشود و میتواند نقص های پوستی مانند جوش، چین و چروک، لکه های پوستی و … را کاملا کاور کند و حتی رنگ پوست را تغییر دهد. بعضی از فاندیشن ها دارای فرمولاسیون پیچیده تر و غنی تر، و قابل استفاده بعنوان آبرسان، ضد آفتاب و مرطوب کننده هستند و ظاهری نرم، صاف و یکدست به پوست میدهند. در ادامه مقاله انواع فاندیشن ها و بهترین فوندیشن برای هر نوع پوستی را معرفی میکنیم.

تفاوت فوندیشن با کرم پودر چیست؟

فوندیشن ها معمولا توسط آرایشگرهای حرفه ای برای زیرسازی آرایش صورت استفاده میشود زیرا میتواند به راحتی جای زخم، لک و هرگونه مشکلات پوستی که ممکن است ناخوشایند و آزاردهنده باشد را پوشش دهد و در داشتن یک آرایش بی نقص کمک کند.
این محصول صورت شما را بدون رنگ و لعاب ولی با پوشانندگی بالا کاور میکند و بعد از استفاده نیاز به لوازم آرایشی مختلف مانند کرم پودر و تکمیل آرایش دارد. در صورتی که کرم پودرها با داشتن رنگدانه های مناسب پوست شما به صورت شما رنگ و لعاب میدهد و برای آرایش های روزانه و غیر حرفه ای بسیار مناسب تر است. فوندیشن مانند یک ماسک گچی و یکدست کننده پوست عمل میکند و پس از آن میتوانید آرایش معمولی خود با کرم پودر، کانسیلر و هایلایتر را روی آن اعمال کنید.

 شاید برای شما مفید باشد: پودر بیک چیست؟

تفاوت فاندیشن و کانسیلر چیست؟

همانطور که گفتیم فاندیشن ها برای پوشش و کاور پوست استفاده میشوند تا پوستی یکدست و یکرنگ داشته باشید اما کانسیلر ها برای پوشش لکه ها و قسمت های تیره صورت مانند گودی زیر چشم استفاده میشود و نسبت به فوندیشن پوشش دهی بسیار بالا تری دارند اما نمیتوان برای کل صورت از آن ها استفاده کرد.

انواع فوندیشن ها

فاندیشن های را میتوان بر اساس ترکیبات و پوشش دهی به دسته های مختلفی تقسیم کرد.

انواع فاندیشن بر اساس ترکیبات

فاندیشن مایع

فاندیشن های مایع از محبوب ترین و رایج ترین نوع فوندیشن ها هستند و علاوه بر سبک بودن به راحتی جذب پوست میشوند و دارای رطوبت رسانی بسیار بالایی است و به همین دلیل قابل استفاده برا آرایش های روزانه است. این نوع برای انواع پوست مناسب است زیرا علاوه بر پوشش دهی، به آبرسانی و رطوبت پوست نیز کمک میکند اما چون معمولا فوندیشن های مایع بر پایه آب هستند برای پوست های چرب بسیار مناسب هستند.

فاندیشن کرم

مدل های کرم مانند قابلیت پوشش دهی بسیار بالایی دارند اما ضخیم تر از دیگر مدل های فاندیشن هستند و باعث غلظی بنظر رسیدن آرایش میشود. فاندیشن های کرم به دو دسته استیکی و روغنی تقسیم میشود که برای انواع پوست مناسب است.

فوندیشن پودری

به فوندیشن هایی که دارای ریزدانه های پودری و رنگدانه باشد فوندیشن پودری گفته میشود که بسیار شبیه به پنکیک می باشد. قبل از استفاده بهتر است از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا فوندیشن به راحتی بروی پوست بنشیند و جذب شود. این مدل برای پوست های چرب بسیار مناسب میباشد زیرا چربی پوست را کنترل میکند.

فوندیشن های بر پایه سرم

فاندیشن هایی که بر پایه سرم هستند در این دسته قرار میگیرند و به صورت مایع هستند که در فرمولاسیون شان از سرم های مختلفی که به تغذیه و آبرسانی پوست کمک میکند استفاده شده است.

فاندیشن های بر پایه آب

این نوع مناسب برای افرادی دارای پوست های چرب و دارای آکنه است که فاقد روغن هستند و چربی پوست را کنترل میکنند.

 شاید برای شما مفید باشد: بی بی کرم چیست؟

انواع فاندیشن بر اساس کاربرد

از نظر کاربردی نیز فوندشین ها به سه دسته استیکی و اسپری و کلوئیدی تقسیم میشوند که در این مقاله به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

فوندیشن اسپری

از جمله فوندیشن هایی که کاربرد کمتری دارد میتوان به نوع اسپری آن اشاره کرد ولی در زمان های محدود که بخواهیم حجم بالایی از پوست مثلا دست و پا را کاور کنیم انتخاب مناسب نوع اسپری فوندیشن است که سرعت کار را بالا میبرد ولی بصورت کلی این نوع محبوبیت کمتری دارد زیرا ماندگاری کمتری دارند.

فوندیشن های استیکی

به نوع استیکی جامد نیز گفته میشود این نوع از فون ها چربی بالایی دارند و مناسب برای پوشاندن تتو، حلقه های کبود و تیره زیر چشم و چین و چروک های ریز پوست میباشد. در آرایش های روزانه و گریم ها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و ماندگاری خوب و بالایی دارد. برا استفاده از این مدل ها حتما از پد و بیوتی بلندر های مرطوب استفاده کنید تا پخش بهتر، جذب بالا و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

فاندیشن لیکوئیدی

این نوع از فاندیشن به صورت مایع میباشد و برای آرایش روزانه و گریم های سبک مناسب نیست و تنها برای افراد با پوست چرب مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایای فاندیشن

فاندیشن ها با توجه به نوع ترکیبات و فرمولاسیون شان میتوانند مزایای متفاوتی داشته باشند. تمامی فوندیشن ها کاور و پوشش دهنده پوست هستند که میتواند به راحتی تمامی نواقص پوستی را پوشش دهند و حتی رنگ پوست را تغییر دهد و پوست را برای آرایش آماده کند.
ممکن است در ترکیبات این محصولات از آبرسان ها، ضد آفتاب ها و مرطوب کننده های پوست استفاده شود که باعث تغذیه و محافظت از پوست، جلوگیری از ایجاد جوش و نواقص پوستی شود و همچنین اجازه میدهد تا پوست زیر آرایش هم بتواند تنفس داشته باشد.
بعضی از فاندیشن ها دارای SPF 20 هستند که میتواندد مانند یک ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه آفتاب محافظت کنند.

معایب فاندیشن

تنها ایرادی که میتوان درباره فاندیشن ها اشاه کرد این است که در کنار کیفیت بالایی که دارند قیمت شان نسبت به دیگر پایه ها و محصولات زیرسازی آرایشی بیشتر است که بخاطر کارایی بسیار بالایی که دارد منطقی است.

نحوه استفاده از فوندیشن

قبل از استفاده از هر محصولی باید ابتدا صورت خود را با شوینده مخصوص نوع پوست خود بشورید و کاملا خشک کنید. در زمان استفاده از فوندیشن نیز باید از این موضوع پرهیز نکنید و در ابتدا صورت خود را کامل بشورید سپس برای جذب بهتر از یک کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. پس از جذب و خشک شدن مرطوب کننده از پرایمر استفاده کنید زیرا پرایمر ماندگاری آرایش شما را بالا میبرد. اگر نیاز به استفاده از کانسیلر در قسمت هایی از پوست دارید حتما کانسیلر را بعد از استفاده از فوندیشن استفاده کنید.
برای استفاده از فوندیشن مانند کرم پودر برای جذب بهتر و یک دست و یکنواخت شدن پوست باید از براش آرایشی یا بیوتی بلندر و یا اسفنج های آرایشی استفاده کنیم. برای اینکه تفاوت رنگ بین صورت و رنگ پوست گردن شما ایجاد نشود از فوندیشن بروی پوست گردن نیز به همان روش استفاده بروی پوست صورت استفاده کنید.

اشتباهات معمول در انتخاب فاندیشن

استفاده بیش از اندازه و به مقدرا بالا از فاندیشن
استفاده نکردن از کرم مرطوب کننده قبل از استفاده از فاندیشن
استفاده از کانسیلر قبل از فاندیشن
استفاده از دست برای پخش فاندیشن
عدم تناسب فاندیشن با جنس پوست
انتخاب رنگ نامتناسب با اختلاف شدید از رنگ پوست

کرم پودر

کرم پودر پایه اصلی در آرایش است است، نه تنها به این دلیل که در مرحله اول از آن استفاده می کنید، بلکه بخش اصلی است که چهره خود را بر روی آن می سازید. بسته به نحوه انتخاب و استفاده ماهرانه از کرم پودر، می توان تفاوت بین ظاهر جذاب و آرایش فاجعه آمیز را ایجاد کنیم. برای حفظ جذابیت ، پنج ترفند ساده را برای بهترین روش استفاده از کرم پودر گردآوری کرده ایم! چگونه آن را انتخاب کنیم و به خوبی از آن استفاده کنیم.

 شاید برای شما مفید باشد: پرایمر چیست؟

کرم پودر مناسب رنگ پوست

برای یافتن بهترین کرم پودر، بهتر است سه رنگ را انتخاب کنید که به پوست شما نزدیک باشد. آنها را کنار هم روی خط فک قرار دهید. رنگی که تقریبا محو می شود بهترین است. پوست شما در طول سال یک رنگ باقی نمی ماند. اگر در ماه های تابستان همیشه در ساحل هستید، احتمالا رنگ همیشگی پوست شما کمی تیره تر می شود.

 شاید برای شما مفید باشد: اشتباهات آرایشی

نحوه استفاده از کرم پودر

هنگام استفاده از فونداسیون پودری، همیشه آن را در جهت پایین بمالید. زیرا ضربه های رو به بالا، منافذ باز پوست را بیشتر نمایان میکند و به پوست شما بافت سنگین تری می دهند.

معمولا قرمزی و رنگ دانه بیشتری در امتداد خط تی ظاهر میشود ( خط تی بین ناحیه بین پیشانی و بینی و چانه گفته میشود )  که باید بیشتر آن را بپوشانیم بیشتر کرم پودر را روی بینی ،پیشانی ،چانه و استخوان گونه بمالید تا پوششی ایده ال داشته باشید بدون اینکه کرم روی پوست شما نمایان شود

استفاده کرم پودر با اسفنج خشک و مرطوب

اسفنج یا بیوتی بندر خشک : با یک اسفنج خشک کرم پودر مانند یک لایه پخش می شود و پوششی سبک تا متوسط ​​می دهد. این برای افرادی مناسب است که پوست نسبتاً شفافی دارند و فقط می خواهند پوست خود را صاف کنند، منافذ را بپوشانند یا درخشندگی پوست را کنترل کنند. 

اسفنج یا بیوتی بلندر مرطوب : اسفنج را کمی با آب مرطوب کنید و روی محصول بمالید و به صورت نقطه ای روی پوست بمالید. این برای افرادی با پوست لکه دار که خواهان ظاهری طبیعی و پوشش طولانی هستند ایده آل است.

شاید برای شما مفید باشد: پاک کردن ریمل ضد آب

1 نظر در “فاندیشن چیست و چگونه استفاده میشود؟

  1. ناشناس گفت:

    خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *