کراتین مو

مراقبت بعد کراتین مو، 18 نکته و راهکار ساده و موثر

شاید فکر کنید کراتین مو نیازی به مراقبت ندارد و فقط با انجام کراتینه میتوانید تا مدت طولانی موهایی صاف و درخشان داشته باشید. اما در واقع کراتین مو مخصوصا در روزهای اول میتواند به راحتی و با کوچک ترین اشتباه از بین برود. مراقبت بعد از کراتین مو یکی از مهم ترین کارهایی است که بعد از انجام کراتین باید انجام شود و مشخص میکند که کراتین تا چه زمانی برروی موهای شما باقی میماند. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره کراتین و چگونگی انجام آن بدست بیاورید توصیه میکنیم مقاله کراتین تراپی چیست و چگونه انجام میشود را مطالعه کنید.

آنچه خواهید خواند:

  • خشک نگه داشتن موی کراتین شده
  • بستن موهای کراتینه
  • ورزش کردن بعد از کراتینه مو
  • شامپوی مخصوص موهای کراتین شده
  • شستشوی مو بعد از کراتین
  • رنگ و دکلره بعد از کراتین
  • استفاده از ماسک مو بعد از کراتین مو
  • کوتاه کردن موی کراتین شده
  • بعد از کراتین با چه آبی موهایمان را بشوییم؟
  • روبالشی مخصوص موی کراتین شده
  • شنا با موی کراتین شده
  • علت بوی بد مو بعد از کراتین
  • چند روز بعد از کراتین حموم بریم
  • سشوار بعد از کراتینه
  • شامپو مناسب موهای کراتین شده
  • خشک کردن موی کراتینه شده
  • روش خوابیدن با موی کراتینه شده

نکات نگهداری کراتین مو

مراقبت های بعد از کراتین مو مانند شستن موی کراتین شده، روش خوابیدن، استفاده از سشوار و اتو مو میتواند تاثیر بسیاری در ماندگاری و کیفیت کراتین مو داشته باشد. اگر این نکات نگهداری از موی کراتینه شده را انجام ندهید و نسبت به آن ها بی اعتنا باشید متاسفانه باید به زودی با کراتین موی خود خداحافظی کنید.در این مقاله تمامی نکاتی که برای مراقبت از مو بعد از کراتین باید انجام شود را توضیح داده ایم.

خشک نگه داشتن موی کراتین شده

یکی از مهم ترین اصول مراقبت از موهای کراتین شده، خشک نگه داشتن آن تا سه روز است. در بازه سه روز بعد از انجام کراتین، کراتین همچنان درحال جذب و به خورد مو رفتن است به همین دلیل از موهای خود در برابر هرگونه رطوبت و خیسی محافظت کنید. به هیچ وجه موهای خود را نشویید و تا جای ممکن حتی از انجام فعالیت زیاد و تعریق نیز خودداری کنید زیرا عرق بدن و آب هردو دارای املاحی هستند که میتواند تاثیر کراتین را از بین ببرد. با خشک نگه داشتن موها در سه روز اول انجام کراتینه، اجازه میدهید تا مواد کراتین به خوبی جذب مو شود و به لایه های عمیق و داخلی مو نفوذ کند. اگر هم تحت هر شرایطی موهایتان خیس یا مرطوب شد سریعا از سشوار و اتو مو برای خشک و صاف کردن آن استفاده کنید.

بستن موهای کراتینه

از دیگر کارهایی که تا سه روز اول کراتینه کردن مو باید از آن خودداری کنید، بستن مو است. شاید باز نگه داشتن مو به صورت دائمی مخصوصا در فصول گرم و با موهای بلند، کمی برایتان مشکل باشد اما بستن مو حالت صاف موهای شما را از بین میبرد و رد کش مو برروی آن میماند. توجه داشته باشید که حتی استفاده از کلیپس یا هرگونه حالت دادنی به مو میتواند تاثیرات کراتین را کم یا از بین ببرد.

ورزش کردن بعد از کراتینه مو

همانطور که گفتیم در سه روز اول کراتین نباید موهایتان تحت هیچگونه رطوبتی قرار بگیرد. به همین دلیل در سه روز اول به هیچ وجه سراغ هیچگونه فعالیت بدنی مانند ورزش و حتی قدم زدن نروید زیرا با توجه به این نکته که نباید موهایتان را ببندید قطعا دچار تعریق میشوید و موهایتان خیس میشود.

شامپوی مخصوص موهای کراتین شده

معمولا بعد از انجام کراتین در آرایشگاه، آرایشگر شامپو و ماسک موهای مخصوص موهای کراتین شده را به شما پیشنهاد میکند. شامپو و ماسک موهایی که برای موهای کراتین شده استفاده میشود بدون سولفات و دارای ترکیبات ملایم تری نسبت به شامپوهای عادی هستند. سولفاتی که در شامپوهای معمولی یافت میشود به دلیل بافت خشنش به داخل لایه های عمیق مو نفوذ میکند تا به خوبی مو را شستشو دهد و به راحتی کراتین مو را از بین میبرد. پس به هیچ وجه از شامپو های سولفات دار برای موهای کراتین شده خود استفاده نکنید.

شستشوی مو بعد از کراتین

در سه روز ابتدایی انجام کراتین مو به هیچ وجه موهای خود را نشویید. بهتر است قبل از انجام کراتین موهای خود را شستشو دهید تا در این سه روز دچار مشکل نشوید. پس از سه روز میتوانید موهای خود را بشویید اما توجه داشته باشید که حتما از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید. اگر جزو افرادی هستید که دوبار موهای خود را در حمام میشویید بهتر است در یک ماه اول به سکبار شستن موها اکتفا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نکات شستن موی کراتینه مقاله روش شستن موی کراتینه را مطالعه کنید.

رنگ و دکلره بعد از کراتین

رنگ کردن یا دکلره کردن موهای کراتین شده در یک ماه اول به هیچ وجه توصیه نمیشود. رنگ مو و دکلره دارای مواد شیمیایی بسیار قوی هستند که به راحتی کراتین را از روی مو از بین میبرد و باعث بهم خوردن ph مو میشود. بهتر است قبل از انجام کراتین مو موهای خود را رنگ کنید و بعد از کراتین تا حداقل شش ماه از رنگ و دکلره مو پرهیز کنید. 

استفاده از ماسک مو بعد از کراتین مو

انجام کراتین تراپی مو مخصوصا اگر موهای خشکی دارید، میتواند باعث خشکی شدن مو شود. توصیه میشود که حتما بعد از انجام کراتین مو یک ماسک موی بدون سولفات خریداری کنید و داخل حمام بعد از شستشوی مو از آن استفاده کنید. ماسک مو میتواند خشکی مو را برطرف کند و علاوه بر آبرسانی عمقی ساقه و ریشه مو، باعث تثبیت شدن کراتین مو میشود.

کوتاه کردن موی کراتین شده

همانطور که قبل تر گفتیم کراتین مو میتواند باعث خشک شدن، وز شدن و یا ایجاد موخوره در مو شود. بهتر است هر یک ماه یکبار بعد از انجام کراتینه موهای خود را نوک زنی کنید.

بعد از کراتین با چه آبی موهایمان را بشوییم؟

آب گرم و داغ میتواند باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر و خشک شدن مو شود. در این وضعیت که کراتین به خودی خود میتواند باعث خشک شدن مو شود بهتر است از آب گرم دوری کنید و با آب ولرم یا سرد موهای خود را شستشو دهید.

روبالشی مخصوص موی کراتین شده

استفاده از روبالشی نخی باعث گره خوردن و وز شدن مو میشود اما با استفاده از یک رو بالشی ساتن، ابریشم و یا هر روبالشی دیگری که اصطکاک میان مو و بالش را کاهش میدهد میتوانید مراقبت بهتری از موهای کراتینه خود داشته باشید.

شنا با موی کراتین شده

آب استخر دارای کلر است که با نفوذ به ساقه مو کراتین را از بین میبرد. توصیه میشود که در یک ماه اول انجام کراتین مو از شنا پرهیز کنید. پس از یک ماه کلر نمیتواند به راحتی کراتین جذب شده را از بین ببرد اما باز هم برای شنا حتما موها ی خود را به خوبی با کلاه شنا پوشش دهید. برای مراقبت بیشتر میتونید قبل از شنا موهای خود را با یک شامپو بدون سولفات بشویید و از ماسک موهای بدون سولفاتی که نیاز به شستشو ندارد استفاده کنید.

علت بوی بد مو بعد از کراتین

اگر تاکنون کراتین مو را تجربه نکردید باید بدانید که مواد کراتینه دارای بوی بسیار تند و بد مواد شیمیایی است که ممکن است باعث سوختن چشم نیز شود. معمولا در آرایشگا ها بعد از قرار دادن مواد کراتین برروی مو پنکه کوچکی مقابل شما قرار میدهد تا این بو اذیت تان نکند. پس از اتمام مراحل کراتینه مو متاسفانه چون در چند روز اول نمیتوانید موهایتان را بشویید این بوی ناخوشایند مهمان تان میماند. اما نگران نباشد پس از گذشت چند روز و شست و شو دادن مو این بوی بد کراتین از بین میرود.

چند روز بعد از کراتین حموم بریم

همانطور که گفتیم در سه روز ابتدایی انجام کراتین باید از حمام رفتن خودداری کرد تا مواد کراتین به خوبی جذب مو شود. پس از سه روز هنگام شستشوی مو باید بازهم مراقبت هایی را انجام دهید تا ماندگاری کراتین بیشتر شود و به راحتی از بین نرود. به هیچ وجه هنگام شستشوی موی کراتین شه با مو با خشونت رفتار نکنید. از شامپوهای بدون سولفات ملایم استفاده کنید و پوست سر خود را به آرامی ماساژ و شستشو دهید. بهتر است ساقه های مو را خیلی ماساژ ندهید و بیشتر تمکرزتان را برروی پوست سر بزارید. سپس از ماسک موی بدون سولفات خود استفاده کنید و اجازه دید تا 5 دقیقه برروی مو بماند و تاثیر خود را به خوبی برروی مو بگذارد. از آب گرم و داغ استفاده نکنید زیرا باعث از بین رفتن زودتر کراتین میشود.

بعد از کراتین میشه اتو کرد؟

استفاده از وسایل حرارتی مانند سشوار و اتو مو و حرارت دادن زیاد به مو مانند آب داغ باعث خراب شدن و از بین رفتن سریع کراتین میشود. پس استفاده از اتو مو و سشوار را به حداقل برسانید.

سشوار بعد از کراتینه

اگر جزو افرادی هستید که عادت دارند بعد از حمام از سشوار استفاده کنند، بهتر است سشوار را در حداقل دما قرار دهید و مدت زیادی آن را روی موهای کراتین شده نگه ندارید.

شامپو مناسب موهای کراتین شده

همانطور که گفتیم معمولا آرایشگران پس از انجام کراتین مو شامپو و ماسک موهای مخصوص موهای کراتین شده را به شما پیشنهاد میدهند اما اگر قصد دارید خودتان شامپوی مخصوص کراتین خریداری کنید باید به مواد زیر توجه کنید. شامپوهای مخصوص موهای کراتین شده معمولا فاقد هرگونه سولفات و حاوی ترکیبات ملایمی هستند که کراتین مو را از بین نمیبرد. شامپوهای بدون سولفات قدرت تمیزکنندگی کمتری نسبت به شامپوهای حاوی سولفات دارند که باعث حفظ کراتین در مو میشود. شامپوهای بدون سولفات ایرانی و خارجی به راحتی در هر فروشگاهی پیدا میشوند و مدل های متنوعی مخصوص انواع مو دارند. برای مثال شامپوهای بدون سولفات مخصوص موهای رنگ شده یا موهای خشک که با توجه به نوع موی خود میتوانید مناسب ترین شامپو بدون سولفات را برای موهای کراتینه خود تهیه کنید. توصیه میشود شامپو بدون سولفاتی که استفاده میکنید حاوی ترکیبات آبرسان زیادی باشد تا از خشکی مو به دلیل کراتینه جلوگیری کند.

خشک کردن موی کراتینه شده

پس از حمام و شستشوی موی کراتیه شده باید سریعا آن را خشک کرد. برای خشک کردن موهای کراتینه میتوانید از درجه ملایم سشوار یا یک حوله نخی با بافت ملایم استفاده کنید. استفاده از حوله هایی با بافت خشن میتواند باعث از بین رفتن کراتین مو و همچنین وز شدن مو شود.

روش خوابیدن با موی کراتینه شده

افزایش دوام کراتین مو نیاز به مراقبت های زیادی دارد که شامل خوابیدن نیز میشود. بالاتر گفتیم که برای خواب بهتر است از روبالشی هایی که اسطکاک کمتری با مو دارد مانند روبالشی ساتن استفاده کنید. به هیچ وجه موهای خود را هنگام خواب نبندید یا در در کلاه قرار ندهید. موهای خود را آزادانه زیر سر خود قرار دهید و بلافاصله بعد از بیدار شدن موهایتان را شانه کنید. اگر بعد از خواب مویتان از حالت صاف درآمده بود از اتو مو با حرارت ملایم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *