کراتین مو

روش شستن موی کراتینه

اولین شستشوی مو بعد از انجام کراتین تراپی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اگر به درستی و در زمان معین شده انجام نشود میتواند به کلی کراتین مویی که برایش هزینه کردید را از بین ببرد و خراب کند. اولین شستشوی مو بعد از کراتین باید حداقل 72 ساعت بعد از کراتین کردن مو انجام شود تا کراتین به خوبی به مو جذب شود. همچنین برای افزایش ماندگاری کراتین مو و خراب نشدن آن بهتر است از شامپوهای ملایم بدون سولفات و آب سرد استفاده کنید. در ادامه دیگر نکات روش شستن موی کراتینه را توضیح میدهیم.

آنچه خواهید خواند:

  • شستن مو بعد از کراتینه
  • روش شستن موی کراتین شده برای اولین بار
  • چند روز بعد از کراتین حموم بریم؟
  • نرم کننده برای موی کراتین شده
  • آبکشی موی کراتینه
  • شستشوی موی رنگ شده و کراتینه
  • حوله مخصوص موی کراتینه
  • دمای آب مناسب موی کراتینه
  • ماسک مو برای موهای کراتینه
  • اولین شستشوی مو کراتین
  • تا چندوقت بعد کراتین میتوانیم موهای خود را رنگ کنیم
  • آیا از شامپوهای معمولی میتوان برای موهای کراتین استفاده کرد ؟
  • چه شامپویی مناسب موهای کراتینه شده است؟

شستن مو بعد از کراتینه

شستن موی کراتینه شده نکات ریزی دارد که با رعایت این نکات کراتین موی شما میتواند عمر طولانی تر و جلوه درخشان تری داشته باشد. اولین شستشوی مو بعد از انجام کراتین اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به درستی انجام شود اما به مرور زمان و فیکس شدن کراتینه اهمیت روش شستن موی کراتین شده کاهش میابد و میتوانید مثل همیشه موهای خود را بشویید.

روش شستن موی کراتین شده برای اولین بار

ابتدا موهای خود را با آب ولرم خیس کنید و سپس مقدار کمی از شامپوی بدون سولفات را کف دست خود بریزید و با کمی آب قاطی کنید تا کف کند. شامپو را برروی ریشه و کف سر بریزید و به آرامی ماساژ دهید. موها را با آب ولرم آبکشی کنید و از نرم کننده یا ماسک موی مناسب موهای کراتین شده بر روی ساقه مو استفاده کنید. پس از چند دقیقه مو را با آب سرد به خوبی شستشو دهید و مطمئن شوید اثری از شامپو و نرم کننده برروی مو باقی نماند.

چند روز بعد از کراتین حموم بریم؟

سه روز بعد از انجام کراتین میتوانید به حمام بروید زیرا تا 72 ساعت (سه روز) پس از کراتین کردن مو نباید به هیچ وجه موهای خود را شستشو یا با آب تماس دهید. در 72 ساعت ابتدایی انجام کراتین تراپی، ترکیب کراتینه درحال جذب توسط ساقه مو است. بسیاری از افراد بعد از انجام کراتین برای خیس نشدن موها، موهای خود را داخل کلاه یا پوشش پلاستیکی قرار میدهند و حمام میکند که کاملا اشتباه است. بخار آب در حمام به راحتی به موهای شما نفوذ میکند و باعث مرطوب شدنش میشود و از سوی دیگر بستن یا پوشش دادن موی کراتینه از نباید های بعد از انجام کراتینه در سه روز ابتدایی است. تعداد دفعات شستشوی موی کراتینه شده بستگی به جنس و نوع موی شما دارد. توصیه میشود که موی کراتینه شده را بیشتر از دوبار در هفته شستشو ندهید تا کراتین به زودی از بین نرود. زمان اعلام شده برای اولین شستشوی موی کراتین شده با توجه به نوع کراتین میتواند متفاوت باشد. برای مثال اگر کراتین برزیلی انجام داده باشید باید حداقل 42 ساعت قبل از شستشوی مو صبر کنید. اگر کراتینه مو را در سالن انجام میدهید پس از انجام کار از آرایشگر خود درباره زمان شستن موی خود بپرسید و اگر کراتین مو را در خانه انجام میدهید در روش استفاده محصول این توضیحات ذکر شده است اما برای اطمینان بهتر است 72 ساعت برای شستن موی کراتینه خود صبر کنید.

نرم کننده برای موی کراتین شده

بعد از کراتین موها کاملا صاف و لخت میشود و نیازی به محصولات نرم کننده ندارد ولی گاهی طبق روتین همیشگی مو نیاز براین میبینیم که از نرم کننده مخصوص موهای خود استفاده کنیم در این هنگام نرم کننده را فقط به ساقه مو بزنید و به ریشه مو هیچ گونه نرم کننده ای نزنید و سپس خوب آبکشی کنید. نرم کننده ها به دلیل داشتن مواد چرب در کف سر چسیبده و حالت مومی شکل پیدا میکنند و باعث ریزش مو میشوند پس کاملا دقت کنید که نرم کننده فقط به ساقه مو زده شود. همچنین برای مراقبت بیشتر ازکراتین مو میتوانید از نرم کننده و ماسک موهای بدون سولفات و مخصوص موهای کراتین شده استفاده کنید.

 شاید برای شما مفید باشد: روش های خانگی از بین بردن پف چشم

آبکشی موی کراتینه

پس از شستشوی موی کراتین شده در حمام مو را به خوبی آبکشی کنید و مطمئن شوید هیچگونه اثری از شامپو، ماسک یا نرم کننده برروی مو باقی نماند. برای از بین نرفتن کراتین مو بهتر است موهای خود را با آب سرد آبکشی کنید. آب سرد باعث بسته شدن کوتیکول مو و گره نخوردن مو میشود و براقیت و صافی مو بعد از کراتینه را خراب نمیکند.

شستشوی موی رنگ شده و کراتینه

اگر موهایتان رنگ شده و کراتین شده است قطعا بعد کراتین کمی رنگ موهایتان روشن تر میشود و توصیه میشود اولین شستشوی موی رنگ شده بعد از کراتین را با آب سرد انجام دهید. از شامپوی بدون سولفات مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید تا علاوه بر محافظت از کراتین از رنگ مو نیز محافظت شود و ازبین نرود.

موهای خود را در هنگام شستشو چنگ نزنید

سعی کنید در هنگام شستشوی موی خود از چنگ زدن موی خود و بهم ریختن زیاد موها خودداری کنید موهای خود را به آرامی با نوک انگشتان خود بشورید و کف سر را با نوک انگشت در هنگام شستشو ماساژ دهید و از شستن محکم و چنگ زدن مو خودداری کنید.

مدت زمان شستن موهای خود را کوتاه کنید

سعی کنید در کوتاه ترین زمان موهای خود را بشورید و نگذارید موهای شما به مدت زمان زیاد غرق در آب و خیس بماند. خیس ماندن و غرق در آب ماندن زیاد تارهای مو ممکن است باعث شکسته شدن پوشش کراتین شود.

از آب سخت استفاده نکنید

آب سخت چیست ؟ آب سخت دارای مواد معدنی خشن است که به راحتی قادر به از بین بردن لایه بیرونی مو که همان لایه کراتین است می باشد همچنین آب سخت باعث ایجاد لایه های رسوب برروی موهای شما میشود که به چرب شدن موی شما کمک میکند و شما مجبور به شستشوی زیاد موهای خود خواهید شد پس از آب نرم استفاده کنید و اگر آب نرم در دسترس ندارید از فیلتر دوش یا آب بطری استفاده کنید.

 شاید برای شما مفید باشد: روش های خانگی از بین بردن پف چشم

حوله مخصوص موی کراتینه

از جمله راه های مهم نگهداری مو بعد از کراتین استفاده از حوله های میکروفایبر است. با استفاده از این حوله ها به راحتی آب موهای خود را میگیرید بدون اینکه نیاز به مالش زیاد داشته باشد. استفاده از حوله های معمولی برای خشک کردن مو، نیاز به مالش و فشار دادن مو در بین حوله دارد که همین امر میتواند باعث شکسته شدن لایه های کراتین مو و از بین رفتن کراتین مو شود.
گاهی استفاده از حوله های نخی نیز میتواند باعث وز شدن مو شود که شما را مجبور به استفاده از محصولات ضد وز کند پس بهترین راه حل استفاده از حوله ها میکروفایبر است.

دمای آب مناسب موی کراتینه

از جمله نکات مهم در هنگام شستشوی موهای کراتین شده توجه و تنظیم صحیح دمای آب میباشد. بهترین دمای آب برای شستشوی موی کراتینه 38 درجه سانتی گراد است. آب خیلی داغ ممکن است باعث ذوب شدن کراتین موجود روی مو و از بین رفتن آن شود. تنظیم درجه آب حمام کار راحتی نیست ولی برای اطمینان، میزان گرمی آب باید ولرم باشد.

ماسک مو برای موهای کراتینه

بعد از گذشت سه روز یعنی 72 ساعت بعد از کراتین برای شستشوی مو و استفاده از شامپوی بدون سولفات، باید از ماسک موی داخل حمام استفاده کنیم نحوه استفاده به این صورت است که ابتدا موهای خود را با شامپو بدون سولفات خوب شستشو دهید سپس مقداری ماسک مو به کف دست خود بریزید و ساقه های موی خود را خوب با ماسک مو ماساژ دهید و اجاز دهید به مدت 3 تا 5 دقیقه این ماسک مو برروی موی شما باقی بماند و در آخر با استفاده از آب ولرم موهایتان را آبکشی کنید. بهتر است از ماسک موی بدون سولفات و مخصوص نوع موهای خودتان استفاده کنید. برای مثال اگر موهای تان کراتینه و رنگ شده است از ماسک موی موهای کراتین و رنگ شده استفاده کنید.

 شاید برای شما مفید باشد: روش های خانگی از بین بردن پف چشم

اولین شستشوی مو کراتین

تا 72 ساعت یعنی سه روز بعد از کراتین باید از شستشوی موی خود اجتناب کنید این کار کمک به جذب بهتر مو میکند و کراتین اثر طولانی تری برروی موی شما خواهد داشت در صورتی که قبل از 72 ساعت مایل به شستشوی موی خود هستید حتما از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید و شستن موی خود را در کوتاه ترین زمان انجام دهید. شامپوهای بدون سولفات دارای مواد نرم کننده هستند و در حفظ مواد کراتین بروی مو کمک میکند همچنین از رفتن به استخر در سه روز اول خودداری کنید زیرا کلر موجود در آب استخر کراتین موی شما را ازبین میبرد.

تا چندوقت بعد کراتین میتوانیم موهای خود را رنگ کنیم

اگر تصمیم به رنگ کردن موهای خود بعد کراتین دارید این کار را حداقل ده روز بعد از کراتین انجام دهید زیرا مواد شیمیایی که در ساختار رنگ به کار رفته است میتواند باعث از بین رفتن و جدا شدن کراتین از مو شود. بهترین زمان رنگ کردن مو قبل از انجام کراتین است زیرا انجام کراتین برروی موی رنگ شده باعث تثبیت رنگ میشود و کراتین را خراب نمیکند. توجه داشته باشید که انجام کراتین تراپی برروی موی رنگ شده میتواند باعث شود رنگ کمی روشن تر و باز تر شود.

آیا از شامپوهای معمولی میتوان برای موهای کراتین استفاده کرد ؟

بهترین انتخاب برای شستن موهای کراتین شده استفاده از شامپوهای بدون سولفات میباشد زیرا شامپوهای بدون سولفات حاوی مواد نرم کننده هستند که در تقویت و لطافت و براقیت مو کمک میکنند و در حفظ مواد کراتین بروی موها تاثیر مثبت دارند. همچنین شامپوهای بدون سولفات با ترکیبات ملایمی که دارند به کراتین مو آسیبی وارد نمیکنند. ولی اگر در شرایطی بودید که به شامپوهای بدون سولفات دسترسی نداشتید میتوانید از شامپوهای ملایم و خنک برای شستشو استفاده کنید. شامپوهای معمولی دارای سولفات هستند و سولفات میتواند باعث خشکی و شکستگی مو شود و اثر کراتین را کاهش دهد. پس در صورت استفاده از شامپوهای دارای سولفات یکبار بیشتر موهای خود را شستشو ندهید و مقدار زیادی شامپو مصرف نکنید.
همچنین در صورتی که مایل به استفاده از شامپوهای معمولی هستید از شامپوهایی که حاوی سیلیکون نیستند استفاده کنید زیرا سیلیکون اثر کراتین را کاهش میدهد.

 شاید برای شما مفید باشد: روش های خانگی از بین بردن پف چشم

چه شامپویی مناسب موهای کراتینه شده است؟

برای ماندگاری بیشتر کراتین بروی موها باید از شامپو های بدون سولفات استفاده کنیم ولی برای تمیزی کف سر شامپوی معمولی بهترین گزینه است زیرا شامپوهای بدون سولفات چربی کف سر را از بین نمیبرند و ممکن است باعث ریزش مو شوند پس در هربار حمام کردن برای شستشوی موهای خود از شامپو بدون سولفات استفاده کنید ولی به اندازه یک سکه از شامپوی معمولی را به کف دست مالید سپس کف سر را خوب ماساژ و شستشو دهید تا چربی کف سر خوب شسته شود. اگر برای اولین بار بعد از انجام کراتین مو موهای خود را میخواهید بشویید بهتر است تنها از شامپو بدون سولفات استفاده کنید.

شامپو بدون سولفات

شامپوهای معمولی که مورد استفاده قرار میگیرند دارای سولفات هستند. سولفات ماده ای شیمیایی است که در خمیر دندان و شامپو ها مورد استفاده قرار میگیرد و باعث کف کردن و افزایش قدرت تمیزکنندگی در محصول میشود. سولفات به دلیل قدرت پاک کنندگی بالایی که دارد متاسفانه میتواند باعث از بین رفتن کراتینه مو شود به همین دلیل بهترین انتخاب برای شستشوی موهای کراتین شده استفاده از شامپوهای بدون سولفات یا با سولفات کم است. شامپوهای بدون سولفات در مدل های مختلفی برای هر نوع مویی مانند موی رنگ شده، چرب، خشک و … تولید میشود که میتوانید سازگار ترین با نوع مویتان را تهیه و مصرف کنید.

شامپو حاوی کراتین

بسیاری از محصولات مراقبتی مو مانند شامپو و ماسک مو در ترکیبات خود کراتین دارند. استفاده از محصولات دارای کراتین میتواند به ماندگاری و مراقبت از کراتین مو کمک کند.

شامپو بدون سیلیکون و پارابن

پارابن نقش مواد نگهدارنده را در محصولات آرایشی و مراقبتی مو دارد و با اینکه در بسیاری از محصولات از پارابن استفاده میشود اما میتواند باعث ایجاد حساسیت و آکنه شود. پارابن و سیلیکون میتوانند اثر کراتینه را از بین ببرند پس پیشنهاد میشود برای شستشو و مراقبت از موی کراتین شده خود از شامپو بدون پارابن و سیلیکون استفاده کنید.

شامپو حاوی آبرسان

در انجام کراتینه مو از مواد شیمیایی و حرارت زیادی استفاده میشود که میتواند باعث خشک شدن مو بعد از انجام کراتینه شود. مخصوصا اگر موهای خشک و حساسی دارید لازم است که بعد از انجام کراتینه موهای خود را آبرسانی کنید. در نتیجه سعی کنید به دنبال شامپویی باشید که حاوی ترکیبات آبرسان باشد تا از خشکی مو جلوگیری شود.

انتخاب شامپو مناسب با نوع مو

یکی از مهم ترین نکات برای انتخاب شامپو مناسب موی کراتین شده با توجه به نوع مو است. اگر موهای چرب دارید از شامپوهای خفیف و ضد چرب استفاده کنید و اگرموهای خشک دارید از شامپو مخصوص موهای خشک و آسیب دیده استفاده کنید.از شامپوهای مخصوص موهای کراتین شده نیز میتوان برای موهای رنگ شده استفاده کرد این کار به حفظ براقیت و حفظ رنگ موهای شما کمک میکند. البته شما همیشه میتوانید از شامپوهای معمولی و مناسب برای انواع مو استفاده کنید اما استفاده از شامپو مخصوص نوع موی خودتان تاثیر گذاری بسیار بیشتری برروی مو دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *