دانستنی های مو

ماسک موهای خانگی برای ریزش مو

ریزش موی سر در خانمها

درمان خانگی ریزش مو

ریزش مو اگر به دلیل اختلالات هورمون های بدن باشد ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد و پس از طی مدت زمان لازم ریزش مو متوقف شود. در هر صورت اگر به هر دلیلی دچار ریزش مو شده اید بهترین کار مراجعه به دکتر پوست و مو میباشد تا علاوه بر مشخص کردن عامل ریزش مو، در صورت نیاز دارو برایتان تجویز کند. اما در بعضی از مواقع ریزش موی شما ممکن است هیچ ربطی به عوامل پزشکی و ژنتیکی نداشته باشد. در اکثر مواقع ریزش جلوی موی بانوان میتواند به دلیل سبک زندگی و اشتباهات رایج در نگهداری موها باشد.

با بهترین ماسک مو برای ریزش مو آشنا شوید + طرز تهیه

طرز تهیه اسپری رزماری برای مو

جوشانده رزماری برای مو بسیار مناسب است و از ریزش مو جلوگیری میکند و به رشد مجدد موهای از بین رفته و ریخته کمک میکند. برای تهیه این جوشانده دو یا سه قاشق غذاخوری رزماری خرد شده را به یک فنجان آب اضافه کنید و ظرف را روی اجاق گاز قرار دهید تا برای چند دقیقه ای بجوشد، سپس بعد از خنک شدن محلول را از صافی رد کنید و اجازه دهید کاملا خنک شود سپس در آخر مایع را بروی موهای خود اسپری کنید بعد از 15 دقیقه که محلول بروی موهای شما باقی ماند میتوانید موها را شستشو دهید. گیاه رزماری رشد مو را تحریک میکند و فولیکول ها را تقویت کرده و از آزاد شدن رادیکال ها جلوگیری میکند این گیاه خواص آنتی اکسیدان دارد و به سلامت موها کمک میکند. 

ماسک موی تخم مرغ و روغن زیتون

یک عدد تخم مرغ را در داخل ظرفی بریزید سپس یک فنجان شیر به همراه دو قاشق روغن زیتون و دو قاشق آبلیمو را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید سپس ماسک را بر روی موهای خود و کف سر خود بمالید، دقت کنید تمام کف سر شما به ماسک آغشته شده باشد سرتان را با یک روسری یا حوله خوب بپوشانید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه بر روی موهای شما باقی بماند. سپس موهای خود را با آب ولرم رو به خنک شستشو دهید.

ماسک موی ماست و سرکه

یک فنجان ماست را به یک قاشق سرکه و یک قاشق عسل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید سپس مخلوط را از ریشه مو تا نوک مو کاملا پخش کرده و به موها و کف سربمالید سپس به مدت 15 دقیقه اجازه دهید بروی موها باقی بماند و درآخر با آب سرد موها را بشورید.

ماسک موز برای ریزش مو

موز سرشار از پتاسیم و آنتی اکسیدان و روغن های طبیعی است که از آن میتوان به عنوان بهترین ماسک موی خانگی برای ریزش مو نام برد. دو عدد موز رسیده را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری عسل خوب مخلوط میکنیم سپس مخلوط بدست آمده را به مدت 5 دقیقه روی موها بمالید و سپس با آب سرد شستشو دهید. همچنین میتوانید دو عدد موز را له کرده و به آن هشت قطره روغن بادام اضافه کنید و سپس بروی موها بمالید، اجازه دهید یک ساعت بروی موها باقی بماند و در آخر با شامپو و آب ولرم موها را شستشو دهید.

ماسک آب پیاز و عسل

پیاز به کلاژن سازی کمک میکند و عسل یک مرطوب کننده مناسب برای مو است. یک چهارم آب پیاز قرمز را با یک قاشق عسل باهم مخلوط کنید و مواد را به خوبی باهم ترکیب کنید قبل از حمام رفتن و دوش گرفتن ماسک آماده شده را به مدت 30 دقیقه به موهای خود بمالید. از این ماسک میتوانید به مدت دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک موی چای سبز

چای سبز دارای آنتی اکسیدان بوده و با آسیب ایجاد شده از رادیکال های آزاد مقابله میکند. چای سبز به شدت از ریزش مو جلوگیری میکند و از خارش پوست سر کاسته و به تعدیل چربی کمک میکند. پنج قاشق غذاخوری چای سبز را با یک عدد زرده تخم مرغ خوب مخلوط میکنیم تا یک بافت نرم و کرمی شکل به دست بیاد سپس موها را با آن آغشته کرده و اجازه میدهیم به مدت 20 دقیقه این ماسک برروی موها باقی بماند تا کاملا جذب مو و پوست سرشود و بعد از آن با آب ولرم و شامپو مو را شستشو میدهیم.

ماسک موی دارچین

مطالعه روی موش های آزمایشگاهی نشان داده که دارچین در حد و اندازه ماینوکسیدیل ( داروی درمان ریزش مو ) برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد مو موثر است همچنین دارچین یک روشن کننده مو نیز محسوب میشود و بعد از چهار تا پنج بار استفاده از این ماسک مو کاملا متوجه تغییر رنگ و روشن تر شدن رنگ موی خود خواهید شد. عسل و دارچین را با توجه به حجم و بلندی موی خود به نسبت مساوی باهم مخلوط کنید و سپس بالزام مو ( بالزام احیا کننده مو و پوست سر است و به رطوبت رسانی مو کمک کرده و احساس آرامش را به ما انتقال میدهد ) را به مخلوط اضافه کنید سپس با استفاده از قلم مو مخلوط را روی موهای خود بمالید باید توجه داشته باشید که این ماسک را روی کف سر خود نمالید و فقط به ساقه و انتهای مو بمالید.
(درهنگام استفاده دقت کنید از مخلوط روی پوست صورتتان نریزد)
بعد از اینکه موها کاملا آغشته شد، موهای خود را گوجه ای ببنید و سرتان را با یک روسری و یا حوله بپوشانید تا خشک شود بعد از خشک شدن کامل میتوانید موهای خود را کامل بشورید دقت کنید چند بار موهای خود را خوب شستشو دهید تا دارچین داخل و لابلای موهای شما باقی نماند و درآخر از نرم کننده استفاده کنید.

بهترین ماسک موها برای ریزش مو در طب سنتی

آب پیاز، کاهش ریزش مو
آب پیاز به دلیل دارا بودن گوگرد به تقویت فولیکول های مو کمک میکند پس آب پیاز را گرفته و به کف سر بمالید اجازه دهید نیم ساعت بروی موها باقی بماند و سپس شستشو دهید برای دو تا سه بار در هفته میتوان از این ماسک استفاده کرد.
آب شنبلیله،درمان ریزش مو
مواد مغذی موجود درشنبلیه به تقویت و رشد موها کمک میکند باید دانه شنبلیله را به مدت 12 ساعت خوب خیس کنیم سپس بعد کوبیدن آنها خمیر حاصله را به مدت 30 دقیقه روی ریشه و ساقه مو بمالید و بعد با آب ولرم شستشو دهید.
سفیده تخم مرغ ،تقویت مو
چند سفید تخم مرغ را روی پوست سر خود بمالید و 30 تا 60 دقیقه اجازه دهید بروی موها بماند و سپس با آب ولرم و شامپو شستشو دهید میتوانید هفته ای دوبار از این ماسک مو استفاده کنید.

برای درمان ریزش مو آیا از ماسک موهای خانگی استفاده کنیم یا ماسک موهای آماده ؟

ماسک موهای خانگی را میتوان به کف سر و پوست سرمالید و نتیجه بهتری برای جلوگیری از ریزش مو دارند اما اگر دقت کنیم در هنگام مصرف تمام ماسک موها و کرم موهای آماده در نحوه استفاده توضیح داده شده که به ریشه موها نزنیم و به ساقه و انتهای مو بمالیم .ولی برای جلوگیری از ریز موها بهتر است درمان را به ریشه مو بزنیم تا از ریزش جلوگیری کند پس استفاده از ماسک موهای خانگی برای جلوگیری از ریزش مو بهتر و مناسب تر است.

ریزش مو چیست؟

ریزش مو یک فرایند عادی در بدن است که شامل سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن است. در مرحله آناژن در فاصله تقریبی 100 روز که با توجه به لایف استایل، تغذیه و ژنتیک میتواند متغیر باشد، رشد مو انجام میشود و سپس وارد مرحله کاتاژن میشود که حدودا 10 روز طول میکشد و رشد کوتیکول های مو آغاز میشود و سپس مرحله تلوژن که شامل ریزش موهای قدیمی و رشد موهای جدید است. به صورت کلی هر فرد در طول روز بین 80 تا 100 تار مو را از دست میدهد و ریزش مو به صورت کلی چیز نگران کننده ای نیست اما اگر ریزش موی شما در روز بیشتر از این مقدار است ممکن است دچار ریزش مو شده باشید.

انواع ریزش مو در خانم ها

نگهداری نادرست از مو

یکی دیگر از عوامل ریزش مو مراقبت نادرست از مو مانند استفاده بیش از حد و نادرست از وسایل حرارتی، نرسیدن ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز به مو، استفاده بیش از حد از رنگ و مواد شیمیایی است.

استرس بزرگترین عامل ریزش مو

مشکلات و فشارهای عاطفی، روحی و روانی و به صورت کلی استرس در زنان یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو است که میتواند باعث توقف روند رشد مو شود. هرچند ریزش مو به دلیل استرس دائمی نیست و پس از مدتی رشد دوباره مو آغاز میشود.

کمبود آهن

کمبود آهن از شایع ترین مشکلات در زنان است که به دلیل قاعدگی پیش میاید. کمبود آهن میتواند از عامل مهم ریزش مو و کم خونی باشد و به همین دلیل توصیه میشود حداقل ماهی یکبار از قرص آهن استفاده کنید، اما بهتر ست قبل از مصرف قرص آهن با دکتر مشورت شود.

رژیم غذایی نادرست

مو برای رشد خود به پروتئین، کلسیم و پروتئین نیاز دارد، در نتیجه اگر رژیم غذایی نادرستی را در پیش گرفته باشید یا دچار اختلالات اشتها شده باشید ریزش مو در کمین است. همچنین یکی از مهم ترین عامل رشد مو پروتئین B است که در گوشت های قرمز پیدا میشود.

رژیم غذایی برای جلوگیری از ریزش مو

برای درمان ریزش مو در خانه مهم ترین و اولین قدم تامین درست و کافی مواد مغذی مورد نیاز مو است. برای این کار رژیم غذایی خود را با مواد سرشار از پروتئین و کلسیم جایگزین کنید. ویتامین های مختلف مانند ویتامین های گروه B باعث افزایش اکسیژن و گردش خون در پوست سر، جذب کلسیم، تامین میزان چربی مورد نیاز پوست سر و … میشود.

مواد غذایی مناسب برای درمان ریزش مو

انواع مغزها و آجیل ها، سبزیجات، محصولات لبنیاتی و ماهی و تخم، مرغ، غلات غنی شده و حبوبات، میوه و مرکبات

 شاید برای شما مفید باشد: رشد سریع مو

انواع دیگر ریزش مو

علائم و نشانه های ریزش مو می تواند نشأت گرفته از نوع سبک زندگی فرد که مرتبط با وضعیت سلامتی عمومی اوست، باشد. لازم به ذکر است که ریزش مو صرفاً در سنین بالا اتفاق نمی افتد. خیلی از افرادی که ریزش مو را تجربه می کنند در دهۀ 20 و 30 زندگی خود هستند. ریزش مو انواع مختلفی دارد و این وضعیت می تواند نشأت گرفته از عواملی مثل استرس و فشار عصبی، کمبود مواد مغذی و ویتامین ها، وراثت، وضعیت ایمنی بدن و داروهای مصرفی باشد.به همین دلیل است که بهترین کار رفتن پیش متخصص و مشورت کردن با اوست تا دلیل ریزش موی شما دقیقاً مشخص شود. سپس می توانید درمان مناسب برای آن را شروع کنید.

برخی از دلایل عبارتند از:

ضعف پس از زایمان، اختلال موکنی (وسواس کندن مو)، استفاده از رنگ مو و محصولات شیمیایی، یائسگی، ویروس کووید 19

سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان)

یکی از عواملی که باعث ریزش مو می شود ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان است. این اختلال زمانی رخ می دهد که تعادل بین هورمن های جنسی زنانه و مردانه از بین می رود. سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان اختلالات زیر را به وجود می آورد:

بالا رفتن میزان آندروژن بدن و ایجاد کیست تخمدان می شود.، احتمال ابتلا به مرض قند را افزایش می دهد.، در پریودهای ماهانه اختلال و نامنظمی ایجاد می کند.، باعث افزایش وزن بدن می شود. احتمال ابتلا به ناباروری را بالا می برد.باعث کم پشت شدن و ریزش شدید مو می شود.در سندرم تخمدان پلی کیستیک بر خلاف موهای سر که در حال ریزش هستند، موهای بدن زیاد می شوند و علت آن بالا رفتن هورمن تستسرون می باشد. این هورمن یک هورمن مردانه است و صفات مردانه را تشدید می کند، بنابراین باعث زیاد شدن رشد موهای زائد در بانوان می شود.

عوامل ریزش مو در خانم ها

عملکرد غدۀ تیروئید

از دیگر فاکتورهای کاهش رشد مو، کم کاری تیروئید است. تیرویید غده ایی کوچک در گردن می باشد که هورمونی به نام TH را تولید می‌کند. از جمله عملکردهای این هورمون سوخت و ساز بدن و تنظیم کننده عواملی مانند دمای بدن، ضربان قلب و خلق و خو می باشد.

در اختلال کم کاری تیروئید، این اندام نمی تواند به اندازه کافی TH تولید کند در نتیجه مشکلاتی مانند ریزش مو را ایجاد می نماید. این اختلال از اصلی ترین علل ریزش موی سر است. برای اینکه بتوانید هنگام ریزش غیرطبیعی موی سر خود، متوجه کم کاری تیروئید شوید به وجود نشانه های زیر در خود دقت نمایید. با مشاهده هرکدام از آن ها به پزشک مربوطه مراجعه کرده و از سلامت خود مطمئن شوید. این نشانه ها عبارتند از؛

بزرگ شدن این غده در گلو، بی اشتهایی شدید، افسردگی، خشکی شدید پوست سر

 شاید برای شما مفید باشد: فرق ماسک مو و کرم مو

داروهای ضد بارداری خوراکی

از دیگر عامل ریزش مو، تاثیرات بارداری می باشد. با وجود اینکه حس مادر شدن از شیرین ترین تجربه های یک زن است با این حال آسیب های جسمی زیادی هم با خود به همراه دارد. در بارداری به خاطر شوک فیزیکی شدیدی که به بدن وارد می شود، مشکلاتی مانند ریزش مو بروز پیدا می کند. این اتفاق تاسف بار به خاطر تغییرات در سطح هورمن های بدن رخ می دهد که معمولا بعد از زایمان در مادران دیده می شود.

البته عوارض بارداری در تمام بانوان یکی نیست و هر کدام تجربیات خاص خود را دارند. بنابراین نمی توان گفت در تمام زنان بعد از بارداری شاهد ریزش مو خواهیم بود و فقط در تعداد کمی از مادران جوان علت ریزش موی سرشان زایمان است.

استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو

امروزه شامپوهای ضد ریزش مختلفی از بهترین برندهای جهان مناسب با انواع مو ساخته میشود که حاوی آنتی اکسیدان برای درمان ریزش مو هستند و با محافظت از مو در برابر عوامل خارجی و حرارتی و داشتن مواد مغذی مو ممکن است به سادگی ریزش موی شما را برای همیشه درمان کنند.

جلوگیری از ریزش مو با ماسک حنا

حنا باعث افزایش خون درسطح پوست میشود و همچنین با تحریک فولیکول های مو رشد مو را تسریع میکند. به تغذیه ریشه مو کمک میکند و در افزایش استحکام مو موثر است و باعث کاهش شکنندگی و موخوره میشود.

ماسک حنا و روغن کنجد

حنا باعث افزایش خون درسطح پوست میشود و همچنین با تحریک فولیکول های مو رشد مو را تسریع میکند. به تغذیه ریشه مو کمک میکند و در افزایش استحکام مو موثر است و باعث کاهش شکنندگی و موخوره میشود. 5 پیمانه پودر حنا را با 250 گرم روغن کنجد که از قبل گرم شده مخلوط کنید و تمام موها را به آن آغشته کنید بعد از گذشت نیم ساعت میتوانید با شامپو موهارا شستشو دهید. از این ماسک میتوان دو تا سه بار د رهفته استفاده کرد.

استفاده از روغن های گیاهی

روغن های گیاهی مانند روغن آرگان، نارگیل، بادام، زیتون و … علاوه بر تضمین سلامت و تقویت مو باعث افزایش سرعت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو میشود. همچنین استفاده از روغن مو خشکی پوست سر را از بین میبرد که خود عاملی مهم در ریزش مو است.

استفاده از ماسک مو

ماسک موها انواع زیادی دارند که هرکدام تاثیرات مختلفی بر روی مو میگذارند و برای انواع مختلف مو ساخته میشود. شما میتوانید به راحتی با خواندن مقاله ماسک مو خانگی ماسک های مفیدی که در درمان ریزش مو تاثیر دارند را تهیه و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *