مراقبت پوست

بهترین روتین های پوستی برای انواع پوست

روتین پوستی یکی از کارهای مهمی است که برای داشتن پوستی شاداب و سرحال در هر سنی پیشنهاد میشود. روتین پوستی با توجه به انواع پوست و مشکلات پوستی انواع مختلفی دارد و شامل مراحل شستشوی صورت، آبرسانی، ماسک، کرم های دور چشم و ضد آفتاب است. در ادامه انواع روتین های پوستی مانند روتین پوستی شب، روز، ضد پیری و کره ای و همچنین انواع محصولات روتین پوستی را معرفی میکنیم.

آنچه خواهید خواند:

  • روتین پوستی چیست؟
  • ترتیب استفاده از محصولات روتین پوستی
  • چرا باید روتین پوستی داشته باشیم؟
  • انواع محصولات روتین پوستی
  • شست و شو دهنده پوست
  • تونر
  • لایه بردار پوست
  • ماسک
  • سرم یا روغن پوست
  • کرم یا پچ دور چشم
  • آبرسان و مرطوب کننده پوست
  • ضد آفتاب
  • انواع روتین پوستی
  • روتین پوستی روز
  • روتین پوستی شب
  • روتین پوستی پوست مختلط
  • روتین پوستی پوست چرب
  • روتین پوستی پوست خشک
  • روتین پوستی پوست حساس
  • روتین پوستی پوست نرمال و معمولی
  • بهترین روتین پوستی
  • سوالات متداول روتین پوستی

روتین پوستی چیست؟

روتین پوستی به مجموعه کارهایی گفته میشود که با کمک انواع محصولات مراقبتی پوست برای داشتن پوستی سالم انجام میشود. روتین های پوستی با توجه به نوع پوست و مشکلات پوستی میتواند برای هر فرد متفاوت باشد. شستن پوست به تنهایی نمیتواند روتین پوستی نامیده شود و یک روتین پوستی خود و مناسب حداقل سه مرحله شستشو، تعادل سازی پوست (تونر) و آبرسانی و مرطوب کردن پوست را دارد. همچنین یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های روتین پوستی تکرار دائم و استمرار آن است. طبیعتا پوست خود و سالم یک شبه به وجود نمیاید و روتین پوستی برای تاثیرگذاری باید حداقل شش هفته مداوم تکرار شود تا بتوانید تغییرات پوستی تان را مشاهده کنید.

چرا باید روتین پوستی داشته باشیم؟

استفاده از روتین پوستی دلایل بسیاری مانند اهمیت به سلامتی و شادابی پوست، جلوگیری از علائم پیری زودرس، بهبود بافت پوست، افزایش اعتماد بنفس، افزایش کیفیت پوست برای اعمال آرایش و تغذیه و تقویت پوست دارد. همچنین بسیاری از نقص های پوستی مانند چربی یا خشکی بیش از حد، لکه، جوش و نا منظم بودن رنگ پوست را میتواند به سادگی بهبود ببخشد.

ترتیب استفاده از محصولات روتین پوستی

ترتیب استفاده از محصولات روتین پوستی به شکل زیر است:

انواع محصولات روتین پوستی

بصورت کلی محصولاتی که در یک روتین پوستی معمولی استفاده میشوند شامل شستشو دهنده ها، تونر، لایه بردار پوست، ماسک، سرم یا روغن پوست و آبرسان است. این محصولات با توجه به نوع پوست شما و مشکل پوستی که دارید میتوانند جایگزین شوند. برای مثال اگر پوستی به شدت چرب دارید به جای روغن پوست میتوانید از سرم های مخصوص پوست چرب استفاده کنید تا به نتیجه بهتری دست یابید.

شست و شو دهنده پوست

محصولات شستشو دهنده پوست مانند ژل ها و فوم ها باید دوبار در روز، یکبار شب و یکبار صبح استفاده شوند تا آلودگی ها و چربی های اضافی سطح پوست را پاک کند و منافذ باز پوست را کوچک کند. همچنین شستشوی صورت در اولین مرحله روتین پوستی باعث میشود پوست، دیگر مواد روتین پوستی را بیشتر و بهتر جذب کند و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

پوست چرب: افراد با پوست چرب بهتر است از شوینده هایی حاوی سالسیلیک اسید، مواد ضد باکتریایی و ضد التهاب استفاده کنند.

پوست خشک: شوینده هایی حاوی انواع روغن و مرطوب کننده های گیاهی مانند آلوئه ورا و گلیسیرین مناسب پوست های خشک هستند.

پوست حساس: شوینده های فاقد رایحه و مواد شیمیایی تحریک کننده بهترین شوینده ها برای پوست های حساس هستند.

تونر

تونر نیز مانند شست و شو دهنده پوست باید دوبار در روز بعد از شستشوی صورت استفاده شود. از آنجایی که تونر اولین محصولی است که پس از شسته شدن صورت استفاده میشود و جذب بیشتری نسبت به دیگر محصولات دارد، بهتر است از تونرهایی که حاوی انواع ویتامین و مواد مفید و تغذیه کننده پوست است استفاده کنید.

لایه بردار پوست

لایه برداری پوست برای داشتن پوستی جوان و تمیز بسیار اهمیت دارد. لایه بردارها مانند اسکراب بافت های مختلفی دارند که با توجه به نوع پوست تان میتوانید از لایه بردار های ملایم یا خشن تری استفاده کنید. لایه برداری پوست نباید بیش از یک الی دوباره در هفته انجام شود زیرا میتواند باعث خشک شدن پوست شود.

ماسک

ماسک ها حاوی مقدار زیادی مواد غنی و آبرسان پوست هستند و تاثیر بسیاری در سلامت پوست دارند. با توجه به نوع پوست و ترکیبات ماسک، ماسک های صورت میتوانند تاثیرات مختلفی مانند ضد جوش، ضد پیری، افزایش خاصیت کشسانی پوست و … داشته باشند. توصیه میشود که از ماسک های صورت بیشتر از هفته ای یک الی دوباره استفاده نشود اما اگر از ماسک های صورت ورقه ای و سبک استفاده میشکنید میتوانید هر روز در روتین پوستی خود از آن ها استفاده کنید.

سرم یا روغن پوست

سرم ها یا روغن های پوست نیز میتوانند هر روزه و روزی دوبار شب و روز در روتین پوستی مورد استفاده قرار بگیرند. روغن و سرم پوست میتواند از پست شما در طول روز در برابر عوامل مختلف مانند آلودگی ها محافظت کند و همچنین نشاط و شادابی به پوست شما هدیه میدهد.

پوست چرب: سرم هایی حاوی اسید های آهنیک، آزلئیک و رتینوئید میتواند به ترشح چربی اضافی پوست کمک کند.

پوست خشک: سرک های حاوی ویتامین های A و C و ترکیبات ضد اکسیدان.

پوست حساس: محصولاتی حاوی ویژگی ضد التهاب و دارای فرمولاسیون گیاهی و سبک.

کرم یا پچ دور چشم

پوست دور چشم هفت برابر نازک تر از پوست قسمت های دیگر بدن است و به همین دلیل برای جلوگیری از یجاد چین و چروک دور چشم اگر بالای سی سال سن دارید حتما یک کرم دور چشم را در روتین پوستی خود قرار دهید و روازنه دوبار از آن استفاده کنید. اگر هم پایین سی سال سن دارید میتوانید از پچ های دور چشم یا کرم های دور چشم سبک تری استفاده کنید.

آبرسان و مرطوب کننده پوست

آبرسان و مرطوب کننده از لازمه های هر روتین پوستی است. اسفاده از مرطوب کننده های پوست باعث آبرسانی و افزایش نرمی و لطافت پوست میشود و از چربی طبیعی پوست محافظت میکند. حتی اگر پوست چربی هم دارید باید آبرسان را در روتین پوست چرب خود قرار دهید و روزانه دوبار استفاده کنید.

پوست چرب: آبرسان و مرطوب کننده های فاقد چربی و دارای بافت سبک برای پوست های چرب مناسب است.

پوست خشک: افراد دارای پوست خشک باید از مرطوب کننده های غلیظی که حاوی انواع روغن های مرطوب کننده مانند ویتامین E و گلیسیرین هستند باید استفاده کنند.

پوست حساس: آبرسان هایی با فرمولاسیون های ملایم و تسکین دهنده مناسب این انواع پوست است.

ضد آفتاب

آخرین محصولی که در روتین پوستی استفاده میشود کرم ضد آفتاب است. البته کرم ضد آفتاب تنها در روتین پوستی روز استفاده میشود و از پوست در برابر آلودگی و اشعه های سرطان زای خورشید که باعث پیری پوست هم میشود محافظت میکند.

پوست چرب: ضدآفتاب های فاقد چربی و برپایه آب که از تجمع چربی پوست جلوگیری میکنند.

پوست خشک: ضدآفتاب هایی حاوی فرمولاسیون های آبرسان و مرطوب کننده.

پوست حساس: ضدآفتاب های فاقد رایحه و مواد شیمیایی و ضدالتهاب.

انواع روتین پوستی

روتین های پوستی انواع بسیار مختلفی دارند که بر اساس نوع پوست و مشکلات پوستی دسته بندی میشود. برای مثال روتین پوستی مخصوص پوست های خشک حاوی مقدار زیادی آبرسان و رغن های طبیعی است در صورتی که در روتین پوستی چرب بیشتر از محصولاتی که روغن های اضافی پوست را جذب میکند استفاده میشود. همچنین بر اساس مشکل های پوستی مانند آکنه و چین و چروک میتوانیم روتین های پوستی متفاوتی داشته باشیم. توجه داشته باشید که هر فردی میتواند روتین پوستی مخصوص و انحصاری خودش را داشته باشد که هر فرد دیگری متفاوت است. در ادامه عمومی ترین روتین های پوستی را معرفی می کنیم:

روتین پوستی بعد حمام

روتین پوستی بعد از حمام اهمیت بسیاری در مراقبت از پوست دارد زیرا پس از حمام پوست تان مقدار جذب بسیار بالایی دارد و بهتر از هر زمان دیگری میتواند محصولات روتین پوستی را جذب کند. به محض خارج شدن از حمام از مرطوب کننده یا آبرسان پوست تان استفاده کنید تا به خوبی جذب پوست شود و پوست را برای مراحل بعدی روتین پوستی آماده کند. همچنین پس از حمام ممکن است پوست شما رطوبت طبیعی خود را از دست داده باشد برای همین استفاده بلافاصله از آبرسان بعد از حمام اهمیت بسیاری دارد.

روتین پوستی کره ای

روتین پوستی کره ای یکی از روتین های پوستی ترند شده این روز ها است. هدف روتین پوستی کره ای دست یافتن به پوست شیشه ای است که معمولا در افراد کره ای مشاهده میشود و پوستی کاملا درخشان و صاف مانند پوست کودک است. روتین پوستی کره ای بر این عقیده است که با پوست باید با ملایمت زیادی رفتار شود وهیچگونه رفتار خشنی نباید با پوست انجام شود. برای کسب اطلاعات کامل مقاله روتین پوستی کره ای در 12 مرحله را مطالعه کنید.

تفاوت روتین پوستی شب و روز

روتین پوستی شب و روز تفاوت های مهمی دارد که در ادامه توضیح میدهیم. مهم ترین تفاوت بین روتین پوستی روز و شب هدف آن است. روتین پوستی روز با هدف محافظت از پوست در برابر آلودگی ها و عوامل محیطی است و استفاده از ضدآفتاب اهمیت بسیاری در روتین پوئستی روز دارد. روتین پوستی شب با هدف ترمیم و بازسازی پوست در زمان خواب انجام میشود و معمولا از محصولاتی که با بافت پوست کمک میکند و به زمان تاثیرگذاری بیشتری میاز دارد مانند انواع محصولات جوان ساز پوست انجام میشود.

روتین پوستی روز

روتین پوستی روز قبل از هرچیزی پوست شما را از آلودگی ها و چربی های اضافی شب قبل پاک میکند و پوست را برای ادامه روز و مقابله با آلودگی ها و اشعه های خورشید آماده میکند. روتین پوستی روز با شستشوی صورت شروع میشود تا پوست آماده جذب دیگر محصولات روتین پوستی شود. دیگر مراحل روتین پوستی شامل تونر، سرم یا روغن پوست، پچ یا کرم دور چشم و آبرسانی پوست است. در پایان روتین پوستی روزانه خود را با کرم ضد آفتاب تمام کنید تا پوست تان در برابر اشعه های مضر آفتاب در طول روز مقاوم باشد.

روتین پوستی شب

روتین پوستی شب آلودگی ها و چربی هایی که در طول روز برروی صورت باقی مانده است را از بین میبرد و با هذف اصلی تقویت و ترمیم پوست انجام میشود. به همین دلیل در روتین پوستی شب معمولا از کرم ها یا سرم هایی که نیاز به ماندگاری زیادی دارد استفاده میشود تا در هنگام خود تاثیرگذاری خود را برروی پوست داشته باشند. مراحل روتین پوستی شبانه شامل تونر، سرم یا روغن پوست، پچ یا کرم دور چشم، کرم ضدجوش و آبرسانی پوست است. میتوانید روتین شانه پوست خود را با یک کرم شب یا هر محصول دیگری که نیاز به زمان برای جذب دارد تمام کنید تا در طول خواب کرم به خوبی جذب پوست شود.

روتین پوستی پوست مختلط

پوست های مختلط ترکیبی از پوست خشک و چرب را دارند. معمولا در نقطه T صورت که شامل پیشانی، بینی و بالای لب است، پوست چرب و در دیگر قسمت ها دچار خشکی میشود.

روتین پوستی پوست چرب

پوست های چرب به دلیل منافذ بازی که دارند مقدار زیادی چربی ترشح میکنند که باعث ایجاد جوش و آکنه، مخصوصا جوش های سرسیاه میشود. افراد با پوست چرب بهتر از محصولاتی دارای اسید سالسیلیک استفاده کنند تا چربی های اضافی پوست را جذب کند.

روتین پوستی پوست خشک

پوست های خشک متاسفانه به دلیل سد پوستی که دارند، آبرسانی زیادی در پوست انجام نمیشود که باعث میشود پوست خشن، پوسته پوسته یا دچار خارش شود. افراد با نوع پوست خشک باید از محصولاتی با قدرت آبرسانی بالا استفاده کنند تا این کمبود رطوب در پوست شان جبران شود.

روتین پوستی پوست حساس

پوست های حساس به راحتی تحریک و دچار خارش یا سوزش و قرمزی میشوند. افراد با پوست های حساس باید حتما از محصولات مخصوص پوست حساس که بافت و ترکیبات ملایمی دارد استفاده کنند. مخصوصا اگر اهل لایه برداری و استفاده از اسکراب هستید دقت داشته باشید که لایه بردارتان ریز ترین دانه های ممکن و بافت ملایمی داشته باشد. توصیه میشود که پوست های حساس فقط یکبار در شب پوست خود را شستشو دهند و از شستشوی صورت در صبح صرفه نظر کنند تا سد محافظتی پوست از بین نرود.

روتین پوستی پوست نرمال و معمولی

پوست های نرمال و معمولی مقدار ترشح چربی متعادی دارند که باعث میشود پوست شان نه خشک و نه چرب باشد. پوست های نرمال معمولا مشکلات زیادی با جوش و آکنه ندارند و میتوان از هر نوع محصول عادی که برای انواع پوست است استفاده کنند.

روتین پوستی ضدپیری

پوست های بالای 40 سال باید از روتین های پوستی ضد پیری استفاده کنند زیرا در این سن آثار پیری به مرور در پوست نمایش داده میشوند که باید از این آثار ماند چین و چروک ها جلوگیری کرد. روتین پوستی ضد پیری شامل انواع محصولات با خاصیت لیفت و سفت کنندگی پوست مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین C استفاده است. همچنین استفاده از رتونیل و آلفا هیدروکسی باعث بهبود چین و چروک های پوست میشود.

روتین پوستی ضد جوش

روتین پوستی ضد جوش مناسب پوست هایی حاوی مقدار زیادی آکنه است که معمولا برای پوست های چرب پیش میاید. برای از بین بردن وس و آکنه باید محصولاتی حاوی سالسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید را در روتین پوستی خود قرار دهید. همچنین ماسک های صورت حاوی خاک رس و مواد ضد التهابی مانند آلوئه ورا نیز باعث تسکین جوش میشود.

بهترین روتین پوستی

بعد از آشنایی با محصولات روتین پوستی وقت آن رسیده که روتین پوستی خود را بسازید. بهترین روتین پوستی روتینی است که کاملا سازگار و مناسب با نوع پوست تان باشد. طبیعتا با بالا رفتن سن نوع پوست شما و مشکلات پوستا تان تغییر میکند و به همین شکل محصولاتی که در روتین پوستی خود استفاده میکنید نیز متغییر است. برای مثال با بالارفتن سن و ایجاد چین و چروک برروی پوست باید کرم اهی ضد چروک روز، شب و دور چشم را به روتین خود اضافه کنید. همچنین ممکن است با تغییرات آب و هوایی و جغرافیایی مقدار خشکی و چربی پوست تان تغییر کند. برای ساخت بهترین روتین پوستی باید دو مورد را در نظر بگیرید:

نوع پوست

ابتدا باید نوع پوست خود را مشخص کنید. نوع پوست بر اساس ژنتیک تعیین میشود و به صورت کلی انواع پوست شامل پوست چرب، خشک، حساس و مختلط است. اگر نمیدانید نوع پوست تان کدام است نگران نباشد در ادامه روشی بسیار ساده برای مشخص کردن نوع پوست را معرفی کردیم.

مشکلات پوستی

دومین فیلتر برای تعیین روتین پوستی مناسب مشکلات پوستی تان است. مشکلات یا بیماری های پوستی مانند جوش و آکنه، منافذ پوستی بزرگ، سوختگی، کم آبی، پیری پوست و … همگی بر اساس شرایط زندگی به وجود میایند و خیلی به ژنتیک مربوط نیستند. فرقی ندارد که مشکل پوستی شما چه باشد امروزه برای هر نوع پوستی با هر نوع مشکلی محصولات متنوعی تولید میشود که میتوانید آن ها را در روتین پوستی خود جا دهید.

سوالات متداول روتین پوستی

در پایان به برخی از سوالات متداول شما درباره روتین پوستی پاسخ میدهیم.

از چه سنی باید روتین پوستی داشته باشیم؟

روتین پوستی مراقبت از پوست یک عملیات بسیار مهم برای خفظ سلامتی و جلوگیری از ایجاد انواع مشکلات پوستی است که بدون توجه به سن به تمامی افراد پیشنهاد میشود. برای مثال شستشو و رطوبت رسانی پوست و استفاده از ضد آفتاب از مراحل پایه و مهم روتین پوستی است که از سنین نوجوانی نیز میتواند آغاز شود.

روتین پوستی مناسب چه سنی است؟

روتین پوستی ساده که شامل شستشو و رطوبت رسانی پوست است میتواند از سن 15 سالگی آغاز شود اما برای استفاده محصلات ضد پیری بهتر است تا 25 سالگی صبر کنید.

تفاوت روتین پوستی مردانه و زنانه

تفاوت روتین پوستی مردانه و زنانه در نوع پوست است. معمولا پوست آقایان کلفت تر از پوست بانوان است و مقدار ترشح چربی بیشتری نیز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله روتین پوستی مردانه چیست را مطالعه کنید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *