دانستنی های مو

روتین پوستی چرب

پوست چرب یکی از رایج ترین انواع پوست در دنیا است. مانند هر نوع پوست دیگری پوست چرب نیز روتین پوستی خاص خودش را دارد. روتین پوستی مخصوص پوست چرب میتواند رایج ترین مشکلات پوست های چرب مانند ترشح بیش از حد چربی، لکه های پوستی، جوش و آکنه را از بین ببرد. محصولات استفاده شده در روتین پوستی پوست چرب دارای ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک، نیاسیامید و مواد ضد جوش هستند که باعث تعادل ph پوست و کنترل چربی پوست میشوند. در ادامه هرآنچه درباره روتین پوستی پوست چرب باید بدانید را توضیح داده ایم.

آنچه خواهید خواند:

  • پوست چرب چیست؟
  • ترتیب روتین پوستی پوست چرب
  • مراحل روتین پوست چرب
  • علت چرب شدن پوست چیست؟
  • پوست های چرب با چه مشکلاتی رو به رو میشوند؟
  • روتین پوست چرب جوش دار
  • روتین پوست چرب مردانه
  • بهترین برند روتین پوست چرب
  • روتین پوستی خانگی برای پوست چرب

پوست چرب چیست؟

پوست چرب به پوستی گفته میشود که در حالت عادی میزان ترشح چربی پوست، بیشتر از دیگر انواع پوست است. معمولا پوست های چرب به علت جمع شدن چربی در قسمت T صورت شامل پیشانی، چانه و بینی برق میزنند. همچنین معمولا در پوست های چرب منافذ پوست بیش از حد باز هستند که باعث ایجاد جوش و آکنه میشود. بعضا افراد پوست چرب را با پوست مختلط که برخی از قسمت های صورت مانند گونه ها خشک است اشتباه میگیرند. پوست های چرب شاید در قسمت T ترشح چربی بیشتری نسبت به دیگر قسمت هاداشته باشند اما هیچ قسمت از پوست خشک نیست. اگر بازهم مطمئن نیستید میتوانید از چارت زیر برای تشخیص نوع پوست تان استفاده کنید و یا به پزشک متخصص برای تشخیص نوع پوست تان مراجعه کنید.

ترتیب روتین پوستی پوست چرب

به صورت کلی ترتیب استفاده از محصولات روتین پوستی پوست چرب به صورت زیر است:

مراحل روتین پوست چرب

روتین پوستی مخصوص پوست چرب دوبار در روز هنگام صبح و شب انجام میشود. روتین پوستی چرب روز با هدف محافظت از پوست در طول روز و در برابر عوامل محیطی مانند آلودگی ها انجام میشود. روتین شب پوست چرب با هدف بازسازی و تقویت پوست انجام میشود و معمولا محصولاتی که نیاز به جذب بالا دارند در روتین شب استفاده میشوند.

شستشوی پوست

اولین مرحله در هر روتین پوستی شستشوی صورت است. شستشوی صورت آلودگی و چربی های اضافی را از بین میبرد و پوست را آماده برای جذب محصولات بعدی در روتین پوستی میکند. افرادی که پوست چرب دارند باید حتما روزی دوبار، صبح و شب صورت خود را شستشو دهند. شستشوی پوست چرب اهمیت زیادی دارد زیرا آلودگی و باکتری ها به راحتی برروی پوست چرب جمع میشوند و باعث به وجود آمدن جوش و یا لکه میشوند. همچنین پس از تعریق یا انجام دادن فعالیت های سنگین فیزیکی بهتر است صورت خود را بشویید.

بهترین شوینده پوست چرب

بهترین شوینده پوست چرب باید فرمولاسیونی ملایم، غیر خشک و برپایه روغن داشته باشد. معمولا شستشو دهنده های فومی برای پوست های چرب استفاده میشوند و میتوانند چربی اضافی پوست را کنترل کنند. سعی کنید شوینده ای حاوی نیاسینامید و هیالورونیک اسید انتخاب کنید تا چربی صورت را به صورت عمقی کنترل کنند و همچنین اجازه به رشد جوش و باکتری ها ندهند.

تونر

پس از شستشوی پوست از یک تونر مخصوص پوست های چرب و فاقد الکل استفاده کنید. استفاده از تونر به کوچک شدن منافذ پوست کمک میکند. تونر های حاوی آلوئه ورا، عصاره یا روغن درخت چای، اسید هیالورنیک و آنتی اکسیدان بهترین تونر ها برای پوست چرب هستند.

آبرسانی پوست

پس از شستشوی پوست از یک تونر مخصوص پوست های چرب و فاقد الکل استفاده کنید. استفاده از تونر به کوچک شدن منافذ پوست کمک میکند. تونر های حاوی آلوئه ورا، عصاره یا روغن درخت چای، اسید هیالورنیک و آنتی اکسیدان بهترین تونر ها برای پوست چرب هستند.

بهترین آبرسان پوست چرب

افراد با پوست چرب بهتر است دنبال آبرسان هایی بر پایه آب و بدون روغن و حاوی مواد مفیدی مانند رامید، نیاسینامید و اسید هیالورونیک باشند.

لایه برداری

لایه برداری یکی از بهترین کارها برای برای از بین بردن سلول های مرده پوست، کاهش منافذ باز، از بین بردن لکه ها و صاف شدن پوست است. دوبار در هفته از اسکراب های مخصوص پوست چرب استفاده کنید تا پوست تان بهبود پیدا کند. توجه داشته باشید که استفاده روزانه از اسکراب به هیچ وجه توصیه نمیشود و میتواند باعث آسیب دیدن پوست شود.

بهترین لایه بردار پوست چرب

بهترین لایه بردار پوست های چرب باید حاوی سالسیلیک اسید باید تا از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری کند. همچنین پوست های چرب میتوانند از اسکراب های خشن و دانه درشت تری مانند نمک استفاده کنند.

محصولات جوان ساز

همانطور که گفتیم پوست چرب نسبت به دیگر انواع پوست دیرتر دچار پیری میشود و معمولا تا قبل از سنین 40 سالگی علائمی از چین و چروک در پوست شان مشاهده نمیشود. اما دلیل نمیشود که از محصولات جوان ساز و ضد پیری استفاده نکنید. محصولات جوان ساز شامل انواع کرم های دورچشم، شب و روز است و توصیه میشود در دهه بیست سالگی خود شروع به مصرف این محصولات کنید. محصولات جوان ساز معمولا در مرحله آخر روتین شبانه پوست استفاده میشوند تا در زمان خواب و در طول شب تاثیرگذاری خود را داشته باشند.

کرم ضدآفتاب

کرم ضدآفتاب آخرین مرحله در روتین پوستی صبح است. استفاده از ضدآفتاب های دارای Spf از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب که باعث پیری زودرس پوست و ایجاد لکه میشوند محافظت میکند.

بهترین کرم ضدآفتاب پوست چرب

کرم های ضدآفتاب در مدل های بسیار متنوعی با spf های مختلف تولید میشود. شما میتوانید به راحتی یک کرم ضدآفتاب مخصوص پوست چرب را تهیه کنید که اجازه ترشح چربی زیادی به پوست نمیدهد. ترجیحا کرم ضدآفتابی حاوی آبرسان انتخاب کنید.

علت چرب شدن پوست چیست؟

چربی پوست میتواند عوامل بسیاری مانند ژنتیک، هورمون و مراقبت های نادرست داشته باشد که در ادامه این عوامل چرب شدن پوست را توضیح میدهیم.

ژنتیک

ژنتیک تاثیر بسیاری در ظاهر و مخصوصا نوع پوست شما دارد. اگر والدین شما هر دو یا حتی یکی از آن ها دارای پوست چرب باشد به احتمال خیلی زیاد پوست شما هم چرب است.

غده های چربی

یکی از اصلی ترین علت های چرب شدن پوست ترشح بیش از حد چربی توسط غده های پوست است. این ترشح بیش از حد چربی میتواند به دلیل تحریک یا تغییرات هورمونی در دوره های مختلف زندگی مانند بارداری یا بلوغ اتفاق بیفتد.

استفاده از محصولات نامناسب

استفاده از محصولات نامناسبی که مخصوص پوست چرب نیستند نیز میتواند باعث افزایش چربی پوست تان نشود. متاسفانه اگر پوست چربی دارید استفاده از محصولات مخصوص انواع پوست یا پوست های معمولی تصمیم مناسبی نیست و بهتر است حتما از محصول مخصوص پوست های چرب استفاده کنید. محصولات مخصوص پوست های چرب حاوی ترکیبات از بین برنده یا کنترل کننده چربی هستند.

عوامل محیطی

عوامل محیطی مانند آلودگی، آب و هوا، استرس و آلودگی تاثیر بسیاری در نوع پوست شما و کارکرد آن دارد.

رژیم غذایی

رژیم های غذایی که باعث افزایش سطح هورمون ها یا تحریک غده های چربی میشود نیز میتواند باعث افزایش چربی پوست شود.

پوست های چرب با چه مشکلاتی رو به رو میشوند؟

پوست های چرب مانند انواع دیگر پوست دچار مشکلات خاص خودشان میشوند که از چرب شدن زیاد پوست نشأت میگیرد. در ادامه برخی از رایج ترین مشکلات پوست چرب را نام میبریم.

آکنه

تولید و ترشح بیش از حد چربی در پوست میتواند باعث انبساط منافذ پوست شود. این انبساط بستر مناسبی برای به وجود آمدن آکنه کومدونال (جوش های سر سفید و سر سیاه) است. متاسفانه افراد با پوست چرب بیشتر از دیگر انواع پوست دچار جوش میشوند. البته از سوی دیگر پوست های چرب دیرتر از دیگر افراد دچار پیری پوست میشوند.

لکه های پوستی

چربی بیش از حد پوست میتواند باعث تحریک رنگدانه های پوست و به وجود آمدن لکه های پوستی برروی سطح پوست شود.

باکتری و التهاب پوستی

تولید و ترشح بیش از حد چربی در پوست میتواند باعث انبساط منافذ پوست شود. این انبساط بستر مناسبی برای به وجود آمدن آکنه کومدونال (جوش های سر سفید و سر سیاه) است. متاسفانه افراد با پوست چرب بیشتر از دیگر انواع پوست دچار جوش میشوند. البته از سوی دیگر پوست های چرب دیرتر از دیگر افراد دچار پیری پوست میشوند.

محصولات با فرمولاسیون قوی

محصولات مخصوص پوست های چرب دارای فرمولاسیون های سنگین و قوی هستند تا بتوانند چربی اضافی پوست را از بین ببرند. استفاده بیش از حد و نا مناسب از این محصولات میتواند باعث آسیب دیدن پوست شود.

روتین پوست چرب جوش دار

همانطور که گفتیم پوست های چرب بستر بسیار مناسبی برای به وجود آمدن آکنه هستند و بیشتر افراد با پوست چرب دچار جوش های سر سفید یا سر سیاه میشوند. به همین دلیل بیشتر محصولات تولید شده با برچسب مخصوص پوست چرب دارای ترکیباتی مانند اسید سالسیلیک، بنزوئیل پراکسید و یا عصاره های طبیعی از بین برنده آکنه مانند خاک رس، عصاره آلوئه ورا، عصاره درخت چای هستند که باعث کاهش آکنه میشوند. همچنین میتوانید ماسک های خانگی از بین برنده جوش و آکنه را امتحان کنید تا پوست را تسکین دهند.

روتین پوست چرب مردانه

پوست مردان نسبت به پوست خانم ها کلفت تر است و در حالت عادی چربی بیشتری تولید میکند. آقایان میتوانند از محصولات خشن تر با فرمولاسیون های سنگین تر برای روتین پوستی مخصوص پوست چرب خود استفاده کنند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله روتین پوستی مردانه چیست را مطالعه کنید.

بهترین برند روتین پوست چرب

امروزه تقریبا تمامی برندهای تولید کننده محصولات مراقبتی و آرایشی پوست محصولات خود را در مدل های متنوع برای تمامی انواع پوست و هر نوع نیاز پوستی تولید میکنند. در ادامه برخی از برندها که بهترین محصولات مخصوص پوست چرب را تولید میکنند معرفی میکنیم:

برند Neutrogena

برند نیتروژنه یا نیتروژنا یکی از تولید کننده های محصولات مخصوص پوست های چرب است. نیتورژنه انواع ژل های شستشو دهنده پوست های چرب را تولید می کند که تاثیر فوق العاده ای در از بین بردن چربی اضافی پوست دارد.

برند The Ordinary

برند اوردینری که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است نیز انواع فرمولاسیون های علمی از بین برنده آکنه و چربی را تولید میکند.

برند Garnier

برند گارنیه نیز بهترین میسلارواتر های پوست های چرب را تولید میکند که طرز معجزه آسایی چربی پوست را کنترل میکند.

برند Clinique

برند کلینیک یکی از برندهای گران و بسیار با کیفیت است که انواع محصولات مراقبتی پوست های چرب را تولید میکند.

بهترین روتین پوست چرب

بهترین روتین پوستی پوست چرب روتینی است که بر اساس نیاز ها و مشکلات پوست شما طراحی شود. از رایج ترین مشکلات پوست های چرب میتوان به جوش و آکنه، لکه های پوستی و برق زدن پوست به دلیل تجمع چربی اشاره کرد. شما میتوانید محصولات روتین پوستی خود را بر اساس نیاز پوست تان شخصی سازی کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. همچنین مهم ترین نکته برای داشتن بهترین روتین پوستی استمرار آن است.

روتین پوستی خانگی برای پوست چرب

برای روتین پوستی خانگی پوست چرب میتوانید از انواع ماسک های خانگی مخصوص پوست های چرب استفاده کنید. محصولات طبیعی مانند آلوئه ورا و روغن های طبیعی برای تسکین پوست چرب مورد استفاده قرار میگیرد. در مقاله 12 روش برای ساختن ماسک صورت خانگی برای هر نوع پوست و هر مشکل پوستی میتوانید انواع ماسک های خانگی پوست چرب آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *