مراقبت پوست

روتین پوستی خشک

اگر از خشکی پوست رنج می برید ویا هر چقدر هم که کرم، پاک کننده و سرم را امتحان می کنید، از اینکه پوستتان کدر و کم آب می شود خسته شده اید و نتیجه نمیگیرید وقت آن رسیده است که روتین مراقبت از پوست خود را برای بهتر شدن تغییر دهید. تنها با چند تغییر آسان، بهینه سازی، و همچنین مقدار زیادی آبرسان های بسیار طراوت بخش، می توانید پوست خود را از خشکی های شدید که باعث ناراحتی و آزار شما میشود تسکین داده و به پوست نرم و لطیف دلخواه خود برسید . برای داشتن یک روتین موفق و مناسب مراقبت از پوست که برای پوست خشک طراحی شده است، ادامه مطلب را بخوانید.

آنچه خواهید خواند:

  • پوست خشک چیست؟
  • ترتیب روتین پوستی پوست خشک
  • روتین پوستی روزانه پوست خشک
  • روتین پوستی شب برای پوست خشک
  • علت خشکی پوست
  • روش های از بین بردن خشکی پوست
  • بهترین روتین پوستی برای پوست خشک
  • روتین پوستی مردانه پوست خشک
  • روتین پوستی خانگی برای پوست خشک
  • تفاوت پوست خشک با دیگر انواع پوست
  • روش های از بین بردن خشکی پوست
  • بهترین محصولات روتین پوستی برای پوست خشک

پوست خشک چیست؟

خشکی پوست متداول ترین مشکلات پوستی است که افراد بسیار زیادی به این مشکل مبتلا هستند. متاسفانه در بین تمامی انواع پوست، پوست خشک و حساس نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به پوست های چرب و مختلط دارد زیرا پوست های خشک میتوانند به راحتی آسیب ببینند و اگر به دنبال درمان خشکی پوست خود نروید ممکن است این خشکی بدتر شود. اشخاصی که دارای پوست خشک هستند باید مراقب محصولاتی که در روتین روزانه مراقبت از پوست خود استفاده می کنند، باشند زیرا برخی از آنها می توانند باعث خشکی و تحریک بیشتر پوست شوند. برای مراقبت بهتر از پوست خشک، مهم است که پاک کننده ها و مرطوب کننده های ملایمی را انتخاب کنید که به نوع پوست شما کمک می کند رطوبت را در پوست شما حفظ کند و در عین حال از آن در برابر آسیب های محیطی محافظت کند. علاوه بر این، بسیارمهم است که دوش و حمام آب گرم را محدود کنید، زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب می تواند پوست را بیشتر کم آب کند.

چرا افرادی که پوست خشک دارند به یک روتین مراقبت از پوست نیاز دارند؟

داشتن یک روتین پوستی مخصوص پوست خشک میتواند باعث بهبود قابل توجهی و حتی از بین رفتن کامل خشکی پوست شود. البته که نه تنها پوست خشک بلکه هر نوع پوست دیگری نیاز به یک روتین پوستی مناسب و سازگار دارد. پوست های خشک زودتر از دیگر انواع پوست میتوانند دچار پیری و افتادگی شوند. همچنین پوست های خشک در برابر عوامل محیطی و محصولات ناسازگار با پوست خشک واکنش زیادی نشان میدهند. به همین دلیل بسیار مهم است که از سنین پایین یک روتین پوستی مناسب و مخصوص برای پوست خشک داشته باشید.

ترتیب روتین پوستی پوست خشک

به صورت کلی ترتیب استفاده از محصولات روتین پوستی پوست خشک به صورت زیر است:

روتین پوستی روزانه پوست خشک

روتین پوستی روزانه پوست خشک با هدف محافظت پوست در برابر آلودگی ها و عوامل محیطی در طول روز و بعد از بیدار شدن انجام میشود.

1. شستشو دهنده صورت و آبرسان

روال صبحگاهی پوست خود را با تمیز کردن صورت خود با یک پاک کننده ملایم و آبرسان که فاقد صابون، عطر و سایر مواد تند مانند سولفات است، شروع کنید تا برای لایه بیرونی پوست شما مفید باشد سپس پوست خود را با آب خنک خوب آبکشی کنید با یک حوله نخی خشک کنید.

بهترین شستشو دهنده پوست خشک

بهترین شوینده صورت برای پوست خشک باید فاقد ترکیبات خشن و شیمیایی باشد و در کنار تمیز کردن پوست، از خشکی پوست نیز جلوگیری کند. بهترین شوینده های پوست خشک شامل شوینده هایی حاوی روغن های طبیعی مانند آووکادو و جوجوبا، گلیسیرین و اسید هیالورونیک هستند که سازگار با پوست خشک هستند و باعث خشک شدن پوست نمیشوند.

2. تونر آبرسان

استفاده از تونر و آبرسان های پوست تشنگی پوست را برطرف میکند. ممکن است بعد از شستشوی صورت تان احساس خشکی به پوست تان دست بدهد که راه حل آن تونر آبرسان پوست است. تونر ها با نفوذ به عمق پوست، پوست را آبرسانی میکنند و باعث جذب بهتر محصولات بعدی در روتین پوستی پوست خشک میشوند.

بهترین تونر پوست خشک

بهترین تونر برای پوست خشک باید حاوی فرمولاسیون ترجیحا گیاهی و ملایم باشد تا پوست را تسکین ببخشد. مطمئن شوید که تونر تان حاوی ترکیبات آبرسان و فاقد هرگونه الکل باشد. الکل میتواند باعث خشک شدن بیشتر پوست شود.

3. سرم

برای از بین بردن خشکی پوست از سرم هایی بر پایه روغن استفاده کنید. به دنبال مواد مرطوب کننده مانند سرم اسید هیالورونیک و ویتامین E باشید تا پوست را از درون آبرسانی و هیدراته کند .

4. مرطوب کننده

اضافه کردن یک مرطوب کننده پوست صورت به روتین مراقبت از پوست خشک صبح شما می تواند هیدراته شدن پوست را تکمیل و حفظ کند و از پوست شما در برابر استرس های محیطی در طول روز محافظت کند.

بهترین آبرسان پوست خشک

به دنبال مرطوب کننده هایی با ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین و سرامید باشید که می تواند به تسکین پوست خشک و تقویت پوست شما کمک کند.

5. ضد آفتاب

در آخر برای مراقبت از پوست صبحگاهی خود، از کرم ضد آفتاب با spf حداقل 30 استفاده کنید تا از لایه بیرونی پوست خود در برابر آسیب آفتاب محافظت کنید. ضدآفتاب ها نه تنها از پوست شما در برابر اشعه های UV و آسیب های احتمالی خورشید محافظت می کنند، بلکه به عنوان یک مرطوب کننده که در طول روز پوست شما را آبرسانی می کنند نیز عمل میکند.

روتین پوستی شب برای پوست خشک

روتین پوستی شب با هدف بازسازی و تقویت پوست انجام میشود و معمولا محصولاتی که نیاز به زمان زیادی برای جذب دارند مانند کرم های جوان ساز را در روتین شبانه پوست استفاده میکنیم. برای کسانی که پوست خشکی دارند، یک روال شبانه برای تغذیه و هیدراته نگه داشتن پوست و در عین حال ترمیم پوست بسیار مهم است. یک روال مراقبت از پوست در شب برای افرادی که پوست خشک دارند باید شامل مراحل زیر باشد:

1. شوینده و مرطوب کننده بر پایه روغن

شوینده های روغنی نه تنها به طور موثر ناخالصی ها و آرایش را پاک می کنند، بلکه تجربه ای عالی و مرطوب کننده را برای پوست خشک شده به ارمغان می آورند و از خشکی پوست جلوگیری می کنند. با استفاده از یک پاک کننده ملایم مبتنی بر روغن برای شروع روتین مراقبت از پوست در شب برای پوست های خشک، خود را برای آبرسانی بهینه و پوستی صاف آماده می کنید.

2. پاک کننده و شوینده مبتنی بر آب

پاکسازی و شستشوی درست کلید اصلی برای هیدراته کردن پوست خشک است . پاک کننده های مبتنی بر آب پس از استفاده از یک پاک کننده مبتنی بر روغن وارد می شوند. وقتی که پاک کننده های روغنی برای از بین بردن آرایش و ناخالصی ها استفاده میشوند ، پاک کننده های مبتنی بر آب، پاک کننده ملایم و در عین حال موثری هستند که باعث خشکی پوست شما نمی شود. همیشه یک پاک کننده بدون عطر انتخاب کنید. به دنبال شوینده هایی که حاوی ترکیبات آبرسانی مانند آلوئه ورا، چای سبز و اسید هیالورونیک هستند باشید. بعلاوه، استفاده از شوینده هایی که مبتنی بر پایه اب هستند برای آماده سازی پوست شما برای بقیه برنامه های شبانه شما کمک کند و به سایر محصولات مغذی اجازه می دهد بهتر جذب پوست شما شوند.

3. لایه برداری کنید

لایه برداری می تواند نقش مهمی در روتین مراقبت از پوست شبانه شما برای پوست های خشک داشته باشد. با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، نه تنها اثر مرطوب‌کننده خود را افزایش می‌دهید، بلکه به سلول‌های جدید پوست اجازه می‌دهید تا نمایان شده و پوستی روشن‌تر و صاف‌تر به شما می‌دهند. فقط مطمئن شوید که یک لایه بردار ملایم انتخاب کنید که پوست حساس شما را تحریک نکند.
نکته : این مرحله فقط یک یا دو بار در هفته تکرار می شود

علت خشکی پوست

خشک شدن پوست دلایل بسیاری مانند عوامل محیطی و ژنتیک دارد که در ادامه مهم ترین دلایل خشک شدن پوست را توضیح میدهیم.

کاهش روغن های طبیعی پوست

یکی از اصلی ترین عامل های خشک شدن پوست کاهش تولید روغن های طبیعی پوست توسط غده های چربی داخل پوست است. این کاهش ترشح میتواند به دلیل عوامل محیطی یا ژنتیک به وجود بیاید.

عوامل محیطی

عوامل محیطی مانند آب و هوای آلوده، خشک و سرد نیز میتواند به مرور زمان باعث خشک شدن پوست شود.

ژنتیک

بسیاری از ویژگی های ظاهری ما مانند نوع پوست از ژنتیک به وجود میاید. اگر شما پوست خشکی دارید به احتمال خیلی زیاد مادر و یا مادربزرگ تان نیز دارای پوست خشک هستند.

شستشوی نامناسب پوست

استفاده بیش از حد از آب های گرم و صابون یا شونده های پوستی دارای ph بالا و قوی میتواند رطوبت پوست را از بین ببرد و باعث خشک شدن پوست شود.

بیماری های پوستی

برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس میتوانند باعث خشک شدن پوست شوند.

افزایش سن

با افزایش سن و بالا رفتن سن علاوه بر کاهش کلاژن سازی پوست تولید چربی و روغن طبیعی پوست نیز کاهش پیدا میکند و پوست به مرور زمان خشک تر میشود.

روش های از بین بردن خشکی پوست

برای از بین بردن و کمتر شدن مقدار خشکی پوست تان در کنار روتین پوستی مخصوص پوست خشک، حتما به نکات زیر نیز توجه کنید.:
توصیه میشود پوست های خشک حداقل سه بار در روز از مرطوب کننده و آبرسان پوست خشک استفاده کنید.
هنگام شستشوی صورت از آب ولرم یا سرد و شوینده هایی با فرمولاسیون سبک و مخصوص پوست خشک استفاده کنید.
سعی کنید رژیم غذایی شامل انواع مواد غذایی حاوی روغن های طبیعی و سالم مانند روغن های نیمه جامد، ماهی و آجیل داشته باشید تا به بهبود خشکی پوست کمک کند.
نوشیدن آب کافی نیز تاثیر بسیاری در خشکی پوست دارد پس به اندازه کافی آب بنوشید.
در صورتی که خشکی پوست تان شدید است و هیچ کدام از روش های بالا باعث بهبود آن نشد بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

بهترین روتین پوستی برای پوست خشک

بهترین روتین پوستی برای پوست خشک مانند هر نوع پوست دیگری، روتینی حاوی محصولات مخصوص پوست خشک با خاصیت آبرسانی است. با توجه به این که مهم ترین مشکل پوست خشک، خشک بودن آن است، تمامی محصولات روتین پوستی خشک باید دارای ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده پوست باشند تا خشکی پوست را بهبود دهند. همچنین مهم ترین نکته در روتین پوستی برای پوست خشک تکرار آن است. برای تاثیرگذاری و مشاهده بهبود پوست فراموش نکنید که برای حداقل یک ماه باید هر روز روتین پوستی خود را انجام دهید.

روتین پوستی مردانه پوست خشک

پوست آقایان معمولا مقدار ترشح چربی بیشتری نسبت به خانم ها دارد و پوست خشک در آقایان بسیار کم مشاهده میشود. از سوی دیگر آقایان به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب دائم در صورت داشتن پوست خشک حتما نیاز به روتین پوستی پوست خشک دارند وگرنه خشکی پوست ممکن است افزایش پیدا کند و بدتر شود. برای کسب اطلاعات کامل درباره روتین پوستی آقایان برای پوست خشک حتما مقاله روتین پوستی مردانه را مطالعه کنید.

روتین پوستی خانگی برای پوست خشک

اگر دوست دارید یک روتین پوستی خانگی برای پوست خشک داشته باشید بهتر است از مواد گیاهی که دارای روفن های طبیعی و خواص آبرسانی هستند استفاده کنید.
برای شستشوی صورت میتوانید از روغن های ملایم مانند روغن نارگیل یا زیتون استفاده کنید که علاوه بر تمیز کردن پوست باعث آبرسانی پوست میشوند.
پس از شستشوی صورت میتوانید از گلاب، آب هیدروسول و یا آلوئه ورا به عنوان تونر استفاده کنید که باعث تسکین پوست و حفظ ph طبیعی پوست میشود.
خوشبختانه ما مقاله ای به نام 12 روش برای ساختن ماسک صورت خانگی برای هر نوع پوست و هر مشکل پوستی داریم که میتوانید به راحتی ماسک های مخصوص پوست خشک را در خانه و با مواد طبیعی برای پوست تان درست کنید.

تفاوت پوست خشک با دیگر انواع پوست

همانطور که میدانید پوست های انواع مختلفی شامل پوست خشک، چرب، معمولی، مختلط و حساس دارند که هرکدام ویژگی ها و دستورالعمل های خاص خود را دارند. در ادامه تفاوت های پوست خشک با دیگر انواع پوست را توضیح میدهیم:

ترشح چربی

در پوست های خشک مقدار ترشح چربی و روغن طبیعی پوست بسیار کم است به همین دلیل پوست های خشک به راحتی در برابر عوامل محیطی و مراقبت های نادرست چربی خود را از دست میدهند.

حساسیت زیاد

پوست های خشک به صورت طبیعی حساسیت بیشتری نسبت به پوست های چرب و حساسیت کمتری نسبت به پوست حساس دارند و در برابر سرما، آفتاب، باد و حتی مواد شوینده حساسیت زیادی از خود نشان میدهند که میتواند باعث تحریک و التهاب پوست شود.

پیری زودرس

پوست های خشک به دلیل خشک بودن زودتر از دیگر پوست ها دچار پیری میشوند و در سنین سی سالگی ممکن است پوست شروع به چروک شدن و چین افتادن شود. به همین دلیل توصیه میشود پوست های خشک از سن 25 سالگی شروع به مصرف محصولات ضد پیری بکنند.

روش های از بین بردن خشکی پوست

از بین بردن خشکی پوست کاری نیست که یک شبه انجام شود و نیاز به استمرار و صبر دارد. در ادامه برخی از نکات و روش های از بین برنده خشکی پوست را معرفی میکنیم:

مراقبت از پوست

افراد با پوست های خشک باید بصورت دائم از محصولات مراقبتی پوست خشک حاوی مقدار زیادی رطوبت رسان و آبرسان پوست هستند استفاده کنند. محصولات حاوی گلیسیرین، هیالورونیک اسید و روغن های طبیعی تاثیر بسیاری در از بین رفتن خشکی پوست دارند.

حفظ رطوبت پوست

حتما بعد از حمام، بیدار شدن و قبل خواب از ماسک های آبرسان پوست مانند ماسک آلوئه ورا، عسل یا خیار استفاده کنید تا پوست تغذیه و مرطوب شود.

آب بنوشید

نوشیدن آب کافی تاثیر بسیار زیادی در از بین رفتن خشکی پوست دارد پس حتما در طول روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید.

استفاده از آب سرد

آب گرم میتواند باعث از بین رفتن رطوبت و چربی طبیعی پوست شود. به همین دلیل توصیه میشود پوست های خشک از آب سرد یا ولرم برای حمام و شستشوی صورت استفاده کنند.

بهترین محصولات روتین پوستی برای پوست خشک

بهترین محصولات روتین پوستی برای پوست خشک شامل محصولاتی بر پایه روغن، حاوی فرمولاسیون های گیاهی، فاقد بو و الکل و حاوی ترکیبات آبرسان است. معمولا محصولاتی که تحت عنوان مخصوص پوست خشک تولید میشوند حاوی تمامی این موارد هستند و فرمولاسیون های بسیار سبکی دارند که پوست را التیام میدهد و از التهاب و ایجاد حساسیت پوست جلوگیری میکنند. توصیه میشود پوست های خشک حتما از ضد آفتاب استفاده کنند. نور خورشید یکی از مضر ترین عوامل محیطی برای پوست های خشک است و استفاده از کرم ضدآفتاب نه تنها در تابستان، بلکه در تمام فصول باعث بهبود خشکی پوست میشود. همچنین بهترین ترکیبات بکار رفته در محصولات مخصوص پوست های خشک حاوی روغن جوجوبا، گلیسیرین، اسید هیالورونیک، اسید لاکتیک، لانولین، روغن های معدنی و کره شی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *